Fórum Břitva CZ

Fórum pro muže oddané tradici mokrého holení
Právě je 21 srp 2018, 17:29

Všechny časy jsou v UTC+02:00




Odeslat nové téma  Odpovědět na téma  [ 77 příspěvků ]  Přejít na stránku 1 2 3 4 58 Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Rady pri výbere ocele na britvu
PříspěvekNapsal: 15 led 2014, 11:49 
Offline

Registrován: 07 lis 2012, 15:24
Příspěvky: 10
Zdravím páni.
pred nejakým časom som sa rozhodol dať si vyrobiť kováčovi britvu, predsa len mať doma originál je asi sen každého britevníka, k tomuto rozhodnutiu mi pomohlo aj to, že sa na Myjavu kde bývam prisťahoval šikovný nožiar, kontaktoval som ho a povedal, že by sa na to bez problémov dal, aj keď extra skúsenosti s britvami nemá.
Po rozhovore s Irenkom a Radyxom mi bola poradená oceľ 19 421. Tú však nevedel výrobca zohnať, rozhodol sa pre náhradu 19191. Slovo dalo slovo, britvu vyrobil , pekný kúsok , no problém je v tom že pri pokuse o nabrúsenie sa ostrie ukázalo ako veľmi krehké, robilo zuby ktoré sa hneď lámali. Britva putovala znovu ku kováčovi, že ju skúsi ešte trochu popustiť (pôvodná tvrdosť 61 , po popustení bude 60/59) čím by sa to malo vyriešiť. Potrvá to pár dní kým sa britva dostane znova ku Irenkovi, tak by som sa chcel spýtať niekoho z vás, kto sa v tom vyzná, či mám mať očakávania a môže to pomôcť, alebo je tá oceľ na britvu nevhodná a budeme sa musieť dohodnúť na vykovaní novej čepele.
Ďakujem za názory


Nahoru
   
 Předmět příspěvku: Re: Rady pri výbere ocele na britvu
PříspěvekNapsal: 15 led 2014, 14:29 
Offline
Admin
Uživatelský avatar

Registrován: 21 lis 2008, 15:39
Příspěvky: 1077
Bydliště: Praha
Nemám zkušenosti s uhlíkovou nástrojovou ocelí, sám jsem vybíral z legovaných NO. Našel jsem u oceli 19 221, že je možno ji použít na břitvy a to má o 0,2 % uhlíku více, než ocel co jsi použil. Tak že příčinu nevidím v druhu materiálu ale spíše v konkrétním polotovaru nebo ve zpracování. Přidám svůj názor na tvrdost. Nemyslím si, že je nezbytné kalit na vysokou tvrdost, 59-60 je podle mě dostačující. Bude zde ale určitě vztah tvrdost vs. použitá ocel.

V legovaných NO je možností hodně: 19312-13 (~O2), 19418, 19420, 19569 (~A2), 19573 (~D2), 19712, oceli z Německa či Anglie... Pak zde jsou ještě práškové oceli, těžko něco doporučit.


Nahoru
   
 Předmět příspěvku: Re: Rady pri výbere ocele na britvu
PříspěvekNapsal: 15 led 2014, 18:42 
Offline
Donátor
Uživatelský avatar

Registrován: 13 úno 2011, 17:24
Příspěvky: 1584
Bydliště: Česko-saské Švýcarsko
Ahoj Ramzes.
No, a nechces aby Ti ten clovek udelal Britvu z polotovaru, ktery pouzivaji vyrobci Britev? Drahy neni, uz jich tady nekolik je mezi kolegy (asi 20ks..)
Ty polotovary jsou uz zakalene, takze vyrobit z nich krasnou Britvu je samozrejme stale jeste hodne pracna zalezitost, ale stale prece jen je s tim mene prace nez kdyz se to bude delat s normalniho "kusu" zeleza..

PS: *lehce off-topic* : Tech vykovku je tady mezi lidma fakt asi 20ks.
uz nekdo z nich neco udelal? Foto nekde mate?

_________________
"Byt zarostly je zvireci. Oholeni je znakem vyssi civilizace." Orig.: "Alles Behaartsein ist tierisch. Die Rasur ist das Abzeichen höherer Zivilisation."Arthur Schopenhauer, nemecky filosof, (* 22.2.1788 - † 21.9. 1860)


Nahoru
   
 Předmět příspěvku: Re: Rady pri výbere ocele na britvu
PříspěvekNapsal: 16 led 2014, 20:04 
Offline

Registrován: 07 lis 2012, 15:24
Příspěvky: 10
Nad polotovarom sme ani nepremýšľali, predpokladám Milan (výrobca) chce vyrábať čepele od základu sám, aby vedel do budúcna vyrobiť britvu presne podľa požiadavkov zákazníka.. 8-)


Nahoru
   
 Předmět příspěvku: Re: Rady pri výbere ocele na britvu
PříspěvekNapsal: 17 led 2014, 16:58 
Offline

Registrován: 17 čer 2013, 12:22
Příspěvky: 14
Jak se zdá, tak by mělo být pro břitvu ideální od 58 HRC výš. Určitě to ale není pravidlo, takže by se ty podmínky mohly lišit od materiálu.
http://straightrazorplace.com/forge/546 ... nions.html
Napadlo mě zjistit si tvrdost žiletek,což se mi nepodařilo najít, ale narazil jsem při hledání na tohle:
http://fyzmatik.pise.cz/155-jak-se-vyra ... letek.html
Žiletky se v podstatě vůbec do ostří co holí nebrousí, to vzniká až přidáním vrstvy keramiky, spolu s dalšími dvěma..
Myslel jsem že žiletky se vyrábí jako houževatější, ale není tomu tak, ona houževnatost je jenom zdáním, díky jejich tloušťce.
Podle mě by ale určitě nebylo na škodu popustit na menší tvrdost. zde je toho víc - http://www.knife.cz/Default.aspx?tabid= ... ts&t=10124
nebo http://www.jkz.cz/cs/produkty/nastrojova-ocel-11545 - tam je přimo diagram tvrdosti v závislosti na popouštěcí teplotě. Z toho se dá vyčíst že pro HRC 58 by se použilo 275°C, pro 59 nějakých 263°C

malý přehled materiálů by se dal najít na stránkách oceláren, např. http://www.ferona.cz/cze/katalog/mat_normy.php


Nahoru
   
 Předmět příspěvku: Re: Rady pri výbere ocele na britvu
PříspěvekNapsal: 18 led 2014, 06:27 
Offline

Registrován: 16 pro 2013, 01:38
Příspěvky: 26
Břitva musí mít především jemnou strukturu a trvanlivé ostří, hlavně tím je určena její kvalita. Houževnatost a další, jinak ceněné vlastnosti oceli, zde nejsou až tak podstatné. Kalit tedy na tvrdost co možná nejvyšší, u uhík. ocelí ideálně na 64 HRc. a v neposlední řadě provést třeba i umělé vystárnutí.

Použitá EZH má kolem 1% C, doporučované manganové stabilky a ani i výše uvedené slitinové oceli s Cr, na vysokou kvalitu, podle mého názoru, nemají. Mohou být vhodné na nože ale na břitvu, tam bych sáhl rozhodně po materiálu nejlepším. Obstát by snad ještě mohla ta FS (19221), avšak podívám-li se do tabulek, tak tam jako nejvhodnější vidím ocel EK (1.2063. 145Cr6, 19422...). Je v ní 1,5% Cr, štipec V a Mn.... takže při kování se do ní bude muset trochu více majznout. Měla by ale spolehlivě dát 64 HRc.

Při ohřevu je třeba dávat pozor na oduhličení (kdyžtak zasypávat žlutou krevní solí) a uhlí používat hodně vypálené (aby v něm nebyla S). Nepřekračovat horní kovací teplotu, z důvodu růstu zrna a hrubnutí struktury (cca 150 až 20 st. pod křivkou 3 (solidus)) ani teplotu dolní, z důvodu řádkovitosti, anizotropy atd. Zkrátka snažit se dodržovat postupy udané výrobcem. Ideální by bylo švihnout do toho jednou ranou, třeba v zápustce nebo kovátkama s radusem, kterým by se rovnou předkovala i vydutost... Při ručním tvarování kladivem, tam vzhledem k vyšší kovací teplotě, nebude zanedbatelné třeba i působení O2 (opal) atd..

Vybrušovat by se to pak mělo na nějakém pískovci a pod vodou (žádná vysokorychlostní brusná plátna od kterých létají jiskry). Téměř ideální by byly dva protiběžné válečky (r3 až r6 - podle požadavku na vydutost) které jdou vodou. A při leštění jakbysmet - dobře chladit a nikterak velká rychlost, při které se to hřeje. Na tuto, při 100 st. popouštěnou EK ocel, by mohla mít negativní vliv i vařící voda.

Tím jsem chtěl říct, že udělat si pro oči "krásku" podle svých představ, není až tak velký problém. Vykovat ale kvalitní břitvu, to už tak jednoduché není.

_________________
Dědictví otců zachovej nám Pane!


Nahoru
   
 Předmět příspěvku: Re: Rady pri výbere ocele na britvu
PříspěvekNapsal: 21 led 2014, 09:54 
Offline

Registrován: 07 lis 2012, 15:24
Příspěvky: 10
Takže v budúcnosti,oceľ kde je ešte viac uhlíku ? Nebude ostrie krehké a lámavé ako pri prvom pokuse ?


Nahoru
   
 Předmět příspěvku: Re: Rady pri výbere ocele na britvu
PříspěvekNapsal: 21 led 2014, 12:02 
Offline

Registrován: 16 pro 2013, 01:38
Příspěvky: 26
Citace:
Takže v budúcnosti,oceľ kde je ešte viac uhlíku ? Nebude ostrie krehké a lámavé ako pri prvom pokuse ?
Pokud je C ve formě karbidu železa Fe3C, tak ano, jinak je tam nežádoucí. Metalurgie je poněkud složitější, rovnovážný diagram ovlivňují legující prvky i nežádoucí, pro praxi je nejlepší držet se tabulek a zpracovatelských postupů u dané oceli.

_________________
Dědictví otců zachovej nám Pane!


Nahoru
   
 Předmět příspěvku: Re: Rady pri výbere ocele na britvu
PříspěvekNapsal: 22 led 2014, 00:29 
Offline

Registrován: 15 zář 2012, 05:53
Příspěvky: 49
Ono samozrejme i u martenzitu strasne zalezi na tom, v jake forme se vyskytuje... ale je to presne tak, jak pises - co nejpresneji se drzet pokynu v materialovych listech, protoze premena austenitu je pomerne citliva zalezitost na teploty, cas, zpusob kaleni (prostredi ohrevu a ochlazovani).


Nahoru
   
 Předmět příspěvku: Re: Rady pri výbere ocele na britvu
PříspěvekNapsal: 22 led 2014, 02:03 
Offline

Registrován: 10 lis 2011, 22:39
Příspěvky: 694
@ramzes: k
Citace:
ostrie ukázalo ako veľmi krehké, robilo zuby ktoré sa hneď lámali
jaký kamen / kameny jsi použil? Já bych takovou břitvu vzal na měké kameny, třeba Naniwa Superstone (zkusil bych #400 a kdyžtak skočil na #1000), Cerax #1000, King Hyper #1000, King #1000, King #800 (seřazeno podle vhodnosti).


Nahoru
   
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma  Odpovědět na téma  [ 77 příspěvků ]  Přejít na stránku 1 2 3 4 58 Další

Všechny časy jsou v UTC+02:00


Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Český překlad – phpBB.cz
[ GZIP: Off ]