Když už mluvíš o kostěných střenkách kde sháníš materiál? zkoušel jsem nějaký sehnat ,ale s nevalným
úspěchem.A běhat po lese a přemlouvat zvířata o kua kosti mi připadá neefektivní. Možná bych to mohl zkusit u tchýně ,ale tam bych asi taky neuspěl.
Kostěné střenky
Kostěné střenky
Non est viri timere sudorem
Re: Artifexovy břitvy
Kravské rohy.
Re: Artifexovy břitvy
Ahoj Meny,
na kosti je nejlépe zajít do řeznictví a požádat přímo pana řezníka aby Ti prodal hovězí zadní hnát. Hlavně nerozřezaný na morkový kosti. Prodavačky Ti řeknou - to my nemáme - ale kecají, protože kosti se řežou přímo na prodejně (ne tam kde mají balíčkové maso), ale právě tím rozřezáním vydělávají. Nechtěj přední protože je tenká ve stěně. Zadní má tloušťku stěny místy i 15mm při průměru pevné kosti cca 50mm. Délka takové použitelné části kosti je okolo 250 - 300mm. Nejkvalitnější je ta čistě bílá část bez tukových skvrn. Pokud potřebuješ hovězí rohovinu, tak nezbývá než zajít přímo na jatka, tam je to odpad, nebo na farmu kde pěstují kozy (ovčí = nic moc) a tam požádat o kozí rohy. Ty mají méně materiálu, ale jsou barevnější. Když je na nějaký čas zahrábneš do mraveniště, tak máš dokonale čistou rohovinu. Kosti stačí párkrát vyvařit na polévku a nechat na sluníčku vysušit a máš super materiál.
na kosti je nejlépe zajít do řeznictví a požádat přímo pana řezníka aby Ti prodal hovězí zadní hnát. Hlavně nerozřezaný na morkový kosti. Prodavačky Ti řeknou - to my nemáme - ale kecají, protože kosti se řežou přímo na prodejně (ne tam kde mají balíčkové maso), ale právě tím rozřezáním vydělávají. Nechtěj přední protože je tenká ve stěně. Zadní má tloušťku stěny místy i 15mm při průměru pevné kosti cca 50mm. Délka takové použitelné části kosti je okolo 250 - 300mm. Nejkvalitnější je ta čistě bílá část bez tukových skvrn. Pokud potřebuješ hovězí rohovinu, tak nezbývá než zajít přímo na jatka, tam je to odpad, nebo na farmu kde pěstují kozy (ovčí = nic moc) a tam požádat o kozí rohy. Ty mají méně materiálu, ale jsou barevnější. Když je na nějaký čas zahrábneš do mraveniště, tak máš dokonale čistou rohovinu. Kosti stačí párkrát vyvařit na polévku a nechat na sluníčku vysušit a máš super materiál.
Břitva je jako život - dokud máš pevnou ruku, nemusíš mít obavy.
Re: Artifexovy břitvy
K úpravě těch kostí, volím trošku jiný postup: Několikráte vyvařit, to sedí ale když je v úmyslu použít je do vlhkého prostředí tak by to nebylo ideální protože kosti jsou částečně pórovité. Tedy po vyvaření už částečně opracovanou kost naložím do 30% peroxidu na dokonalé vybělení což ještě víc roztáhne póry ale poté roztopím včelí vosk a komplet opracovaný výrobek do něj na chviličku ponořím. Tím se póry zacpou a kost nebude trpět vodou. Dříve jsem používal oleje ale to nebyla moc vhodná volba. Vosk tedy po vytažení komplet otřeme, stačí nám jen ten co uvízl právě v těch pórech a ucpal je proti vodě, tedy na povrchu žádný vosk nezůstane. Takto se dříve profesionálně konzervovaly i staré kosti , v dnešní době se od tohoto postupu upoští z jediného důvodu: znehodnocuje to zbytkovou DNA, tedy v budoucnu je těžší z kosti získat nějaký vzorek na analýzu což nás v podstatě netrápí. V současnosti se na konzervaci používají jakési polymery ale jak bylo v předchozím kontextu naznačeno, není třeba komplikovat.
Hnáta
Tak jsem se vydal na kole do Kačic, abych se optal, jestli nemají zadní hnát z krávy - druhý den jsem si zajel pro svou objednávku - řeknu vám, že jsem asi v ruce větší kost nedržel.
Ke své smůle musím konstatovat, že je to, matinko, opravdu hnus, ořezávat kousky šlach, kloubů a tak podobně z ohromné hnusně mastné a smradlavé kosti
Ještě větší bordel je smrad, který se line při odřezávání kloubních hlav pilkou na železo (podle moudrých rad pana mistra). Nyní se mi kost poprvé vaří v jednom z obřích hrnců na povidla ( ) a je to teda taky pěknej ekel
Jen doufám, že výsledný materiál bude k použití a nebude se lámat a půjde hezky opracovat (zatím jsem ale nepřišel na to, jak to vlastně provedu, abych vyřezal z něčeho tak tvrdého pěkné střenky - ale to je asi můj problém ) !!!
Ke své smůle musím konstatovat, že je to, matinko, opravdu hnus, ořezávat kousky šlach, kloubů a tak podobně z ohromné hnusně mastné a smradlavé kosti
Ještě větší bordel je smrad, který se line při odřezávání kloubních hlav pilkou na železo (podle moudrých rad pana mistra). Nyní se mi kost poprvé vaří v jednom z obřích hrnců na povidla ( ) a je to teda taky pěknej ekel
Jen doufám, že výsledný materiál bude k použití a nebude se lámat a půjde hezky opracovat (zatím jsem ale nepřišel na to, jak to vlastně provedu, abych vyřezal z něčeho tak tvrdého pěkné střenky - ale to je asi můj problém ) !!!
Břitva je krásná i zákeřná jako život - stačí nepozornost a není cesty zpět.
Re: Kostěné střenky
Ono není od věci šoupnout kost se šlachami, kousky masa etc. přímo do hrnce a vyvařit s troškou hydroxidu draselného/sodného (pro nemajetné nebo ty co nemají přístup k chemii je to krtek na odpady), jde to pak mnohem lépe od kosti, tuk a sajrajty zmýdelnatí a kost zůstane.
Kost je pak vhodné nechat POMALU vyschnout, popřípadě hned po vyndání obrat a vybělit v peroxidu, a pak teprve nechat schnout. Pomalu jsem zdůraznil proto že při odparu vzniká v kosti vnitřní pnutí které podporuje při pozdějším zpracovávání vznik prasklin.
Teprve pak bych volil uřezávání kloubních hlavic a následné zpracování. Na hrubé zpracování kosti je nejlepší klasická pilka na železo, výborně bere, nezasekává se a práce s ní není těžká, tedy kloubní hlavice a polotovary/výřezky doporučuji pilkou na železo.
Tedy hlavice máme odřezané, dále doporučuji nařezat "trubku" kompaktní kosti na plátky tvaru obdélníků o hranách o něco delších než je požadovaná velikost střenky. Na papír si nakreslíme požadovaný tvar střenky a pomocí tohoto uděláme dva zrcadlově obrácené díly. Opět pilkou ořežeme nahrubo tvar. Dále vezmeme nějaký hrubší pilník a zpracujeme obvod střenek do finální podoby. Následně tím samým pülníkem ztenčíme materiál obou dílů střenek na finální tloušťku. Poté vezmeme vzestupnou řadu smirkových papírů, zakulatíme hrany a upravíme povrch který následně vyleštíme. K tomuto se velice hodí na kousek látky nakapat olej a troškou chromoxidu vyleštit vnějšší povrch střenek do zrcadlova. Výše zmíněným způsobem vyrobíme z kosti distanc mezi střenky. Následně roztopíme parafín na teplotu těsně nad bodem tavení (není dobré ho nějak rozpalovat, je potřeba jen aby byl rozpuštěný) a do něj na chviličku střenky i distanc ponoříme. Tím kostní materiál zakonzervujeme a zacpeme póry v něm čímž se stane dlouhodobě voděodolným. Vyndáme všechny tři díly z parafínu, necháme okapat, povrch setřeme a vyleštíme aby na něm nic nezbylo a byl opět lesklý.
Dalším krokem je kompletace. Vezmeme čepel a distanc. Distanc vložíme na opačnou stranu než budeme dělat otvor pro nýtek na čepel. Taktéž vložíme čepel. Povrch distance zbrousíme tak aby při "zavřené" čepeli lícoval se střenkami. Když toho dosáhneme, je čas připravit se na vrtání děr pro nýtky. Kvůli přesnosti doporučuji následující postup: Distanc přesně vlepíme kyanoakrylátovým lepidlem k oboum střenkám. Na této straně provrtáme díru pro nýtek a zaklepeme nýtek. Tím zpevníme tuto část.
Poté naznačíme fixem díru pro nýtek k čepeli. Střenky zevnitř podložíme aby se při vrtání neprohýbaly a vyvrtáme díru na jedné straně. Vložíme čepel kterou distancujeme od kosti na obou stranách teflonovými kroužky aby se netřela při otáčení ve střenkách přímo o kost. Skrz díru kterou jsme již udělali, taktéž skrz teflonové kroužky a díru v čepeli pro nýtek vložíme vrták a provrtáme "zevnitř" na velmi vysoké otáčky (aby se zvnější díra netřepila) díru v druhé střence. Nezbývá než vložit a sklepnout nýtek na straně čepele a máme hotovo.
Při veškeré manipulaci s čepelí bez střenek doporučuji zalepit ostří průhlednou izolační páskou z důvody ochrany ostří před námi a nás před ostřím. Páska lze po dokončení lehce strhnout a tato drobnost nás uchrání před náhlými nehodami kdy bychom poškodili sebe nebo ostří, oboje by mohlo dopadnout tragicky.
Kost je pak vhodné nechat POMALU vyschnout, popřípadě hned po vyndání obrat a vybělit v peroxidu, a pak teprve nechat schnout. Pomalu jsem zdůraznil proto že při odparu vzniká v kosti vnitřní pnutí které podporuje při pozdějším zpracovávání vznik prasklin.
Teprve pak bych volil uřezávání kloubních hlavic a následné zpracování. Na hrubé zpracování kosti je nejlepší klasická pilka na železo, výborně bere, nezasekává se a práce s ní není těžká, tedy kloubní hlavice a polotovary/výřezky doporučuji pilkou na železo.
Tedy hlavice máme odřezané, dále doporučuji nařezat "trubku" kompaktní kosti na plátky tvaru obdélníků o hranách o něco delších než je požadovaná velikost střenky. Na papír si nakreslíme požadovaný tvar střenky a pomocí tohoto uděláme dva zrcadlově obrácené díly. Opět pilkou ořežeme nahrubo tvar. Dále vezmeme nějaký hrubší pilník a zpracujeme obvod střenek do finální podoby. Následně tím samým pülníkem ztenčíme materiál obou dílů střenek na finální tloušťku. Poté vezmeme vzestupnou řadu smirkových papírů, zakulatíme hrany a upravíme povrch který následně vyleštíme. K tomuto se velice hodí na kousek látky nakapat olej a troškou chromoxidu vyleštit vnějšší povrch střenek do zrcadlova. Výše zmíněným způsobem vyrobíme z kosti distanc mezi střenky. Následně roztopíme parafín na teplotu těsně nad bodem tavení (není dobré ho nějak rozpalovat, je potřeba jen aby byl rozpuštěný) a do něj na chviličku střenky i distanc ponoříme. Tím kostní materiál zakonzervujeme a zacpeme póry v něm čímž se stane dlouhodobě voděodolným. Vyndáme všechny tři díly z parafínu, necháme okapat, povrch setřeme a vyleštíme aby na něm nic nezbylo a byl opět lesklý.
Dalším krokem je kompletace. Vezmeme čepel a distanc. Distanc vložíme na opačnou stranu než budeme dělat otvor pro nýtek na čepel. Taktéž vložíme čepel. Povrch distance zbrousíme tak aby při "zavřené" čepeli lícoval se střenkami. Když toho dosáhneme, je čas připravit se na vrtání děr pro nýtky. Kvůli přesnosti doporučuji následující postup: Distanc přesně vlepíme kyanoakrylátovým lepidlem k oboum střenkám. Na této straně provrtáme díru pro nýtek a zaklepeme nýtek. Tím zpevníme tuto část.
Poté naznačíme fixem díru pro nýtek k čepeli. Střenky zevnitř podložíme aby se při vrtání neprohýbaly a vyvrtáme díru na jedné straně. Vložíme čepel kterou distancujeme od kosti na obou stranách teflonovými kroužky aby se netřela při otáčení ve střenkách přímo o kost. Skrz díru kterou jsme již udělali, taktéž skrz teflonové kroužky a díru v čepeli pro nýtek vložíme vrták a provrtáme "zevnitř" na velmi vysoké otáčky (aby se zvnější díra netřepila) díru v druhé střence. Nezbývá než vložit a sklepnout nýtek na straně čepele a máme hotovo.
Při veškeré manipulaci s čepelí bez střenek doporučuji zalepit ostří průhlednou izolační páskou z důvody ochrany ostří před námi a nás před ostřím. Páska lze po dokončení lehce strhnout a tato drobnost nás uchrání před náhlými nehodami kdy bychom poškodili sebe nebo ostří, oboje by mohlo dopadnout tragicky.
Re: Kostěné střenky
Ještě bych dodal že pokud máte možnost zpracovávat kost venku, jedině dobře, vnitřní prostor si spolehlivě zasajratoidíte kostní moučkou která je velice prášivá, někomu smrdí, všude se lepí a pro plíce je nepříjemná. I tak doporučuji mít jakousi základní respirátorovou ochranu dýchacích cest proti prachu. Osobně nedoporučuji jednorázové respirátory jako tento:
Ač 3M je velice dobrá značka, tyto typy respirátorů velice špatně většině průměrného obyvatelstva sedí na obličeji a v místech kolem očí profukuje, tedy účinnost ochrany dýchacích cest je proti prachu takřka poloviční.
Kdybych tento kousek zhodnotil v poměru cena/výkon/pohodlí, bylo by to asi takto: 10/1/7 z celkových 10 bodů v každé kategorii, tedy 18 bodů
Shrnutí: Cena je nízká, užitná hodnota taktéž, lepší než nic ale horší než cokoli ostatního
------------
Velice dobrý je tento typ filtrových respirátorů, v kombinace s prachovými filtry je to to nejlepší co se dá použít.
Jsou dělány tak že velice dobře sedí na obličeji, jsou z příjemného materiálu a účinnost zachycování prachu se blíží stu procent. Proti mluví ale cena, samotné polomasky stojí kolem 500korun a prachové filtry kolem 150-200Kč za pár.
Cena/výkon/pohodlí: 3/10/9 tedy 22 bodů
Shrnutí: Velice dobře těsní, polomaska je pohodlná ale cena je poměrně vysoká
-------------
Je vhodné používat v kombinaci s nimi ochranu zraku, kostní moučka dovede docela pěkně podráždit rohovky a pokud nechcete mít oči jako myši albíni, doporučuji použít aspoň základní ochranné brýle které skoro nic nestojí, sice moc netěsní ale tipnu-li si tak 90% prachu zadrží což přinese alespoň základní komfort.
Cena/výkon/pohodlí: 9/10/9 tedy 28 bodů
Shrnutí: Základní ochranná pomůcka která se vždy hodí, je za babku a účinnost ač se nezdá poměrně dobrá
-----------------------------
Já osobně mám a používám tyto masky(zleva doprava: M-10, CM-4, M-10M) .. a hned Vám povím proč:
.
a) dají se sehnat velice levně: http://www.excaliburarmy.cz/armyshop/ma ... m-10m.html
Za 150kč plus poštovné máte kompletní ochranu zraku a dýchacích cest
b) Proti prachu jsou stoprocentně účinnou ochranou, jsou k nim přiložené chemické filtry které když zadrží chemii, prach je pro ně hračka.
c) Není taktéž potřeba zajišťovat ochranu zraku, tato je integrovaná
d) Tak jako polomasky těsní velice dobře, při dodržení správné velikosti masky se na oči ani do dýchacích cest nedostane jediné zrnko prachu z kostí
Velikost masky se určuje faciometrem, kterým se měří vzdálenost od špičky brady ke kořenu nosu. Místo něj lze velice jednoduše použít šupléru
Tabulka velikostí:
Vel.č. 1 vzdálenost do 120mm
Vel.č. 2 vzdálenost 120-128mm
Vel.č. 3 vzdálenost nad 128mm.
Na mém obličeji dokonale těsní všechny 3 velikosti, jak nejmenší tak největší ale nejpohodlnější mi přijde velikost 3.
Pokud vyčtu nevýhody tak tou hlavní je to že máte celý obličej schovaný tudíž Vám v létě bude vedro což poměrně dobře eliminuje vnitřní systém který vdechovaným i vydechovaným vzduchem osvěžuje obličej ale toto pochopitelně nefunguje v místech kde maska přiléhá gumou. Nepohodlí lze opět eliminovat vhodně zvolenou velikostí, já s tímto nemám problémy.
Takže z nevýhod bych již vypíchl jen to že pokud budete brousit v masce na dvorku, budou si na vás sousedi ukazovat jako na UFO
Cena/výkon/pohodlí: 10/10/6 tedy 26 bodů
Shrnutí: Cena výborná, ochrana jak dýchacích cest tak zraku výborná, za redukované pohodlí a vzhled strhávám body
Ač 3M je velice dobrá značka, tyto typy respirátorů velice špatně většině průměrného obyvatelstva sedí na obličeji a v místech kolem očí profukuje, tedy účinnost ochrany dýchacích cest je proti prachu takřka poloviční.
Kdybych tento kousek zhodnotil v poměru cena/výkon/pohodlí, bylo by to asi takto: 10/1/7 z celkových 10 bodů v každé kategorii, tedy 18 bodů
Shrnutí: Cena je nízká, užitná hodnota taktéž, lepší než nic ale horší než cokoli ostatního
------------
Velice dobrý je tento typ filtrových respirátorů, v kombinace s prachovými filtry je to to nejlepší co se dá použít.
Jsou dělány tak že velice dobře sedí na obličeji, jsou z příjemného materiálu a účinnost zachycování prachu se blíží stu procent. Proti mluví ale cena, samotné polomasky stojí kolem 500korun a prachové filtry kolem 150-200Kč za pár.
Cena/výkon/pohodlí: 3/10/9 tedy 22 bodů
Shrnutí: Velice dobře těsní, polomaska je pohodlná ale cena je poměrně vysoká
-------------
Je vhodné používat v kombinaci s nimi ochranu zraku, kostní moučka dovede docela pěkně podráždit rohovky a pokud nechcete mít oči jako myši albíni, doporučuji použít aspoň základní ochranné brýle které skoro nic nestojí, sice moc netěsní ale tipnu-li si tak 90% prachu zadrží což přinese alespoň základní komfort.
Cena/výkon/pohodlí: 9/10/9 tedy 28 bodů
Shrnutí: Základní ochranná pomůcka která se vždy hodí, je za babku a účinnost ač se nezdá poměrně dobrá
-----------------------------
Já osobně mám a používám tyto masky(zleva doprava: M-10, CM-4, M-10M) .. a hned Vám povím proč:
.
a) dají se sehnat velice levně: http://www.excaliburarmy.cz/armyshop/ma ... m-10m.html
Za 150kč plus poštovné máte kompletní ochranu zraku a dýchacích cest
b) Proti prachu jsou stoprocentně účinnou ochranou, jsou k nim přiložené chemické filtry které když zadrží chemii, prach je pro ně hračka.
c) Není taktéž potřeba zajišťovat ochranu zraku, tato je integrovaná
d) Tak jako polomasky těsní velice dobře, při dodržení správné velikosti masky se na oči ani do dýchacích cest nedostane jediné zrnko prachu z kostí
Velikost masky se určuje faciometrem, kterým se měří vzdálenost od špičky brady ke kořenu nosu. Místo něj lze velice jednoduše použít šupléru
Tabulka velikostí:
Vel.č. 1 vzdálenost do 120mm
Vel.č. 2 vzdálenost 120-128mm
Vel.č. 3 vzdálenost nad 128mm.
Na mém obličeji dokonale těsní všechny 3 velikosti, jak nejmenší tak největší ale nejpohodlnější mi přijde velikost 3.
Pokud vyčtu nevýhody tak tou hlavní je to že máte celý obličej schovaný tudíž Vám v létě bude vedro což poměrně dobře eliminuje vnitřní systém který vdechovaným i vydechovaným vzduchem osvěžuje obličej ale toto pochopitelně nefunguje v místech kde maska přiléhá gumou. Nepohodlí lze opět eliminovat vhodně zvolenou velikostí, já s tímto nemám problémy.
Takže z nevýhod bych již vypíchl jen to že pokud budete brousit v masce na dvorku, budou si na vás sousedi ukazovat jako na UFO
Cena/výkon/pohodlí: 10/10/6 tedy 26 bodů
Shrnutí: Cena výborná, ochrana jak dýchacích cest tak zraku výborná, za redukované pohodlí a vzhled strhávám body
Re: Kostěné střenky
Prvne k tomu orezavani. Co takhle to vrazit do pporadnyho mraveniste. Myslim, ze za par dnu tam moc slach a tuku nezbyde.
K maskam mam to 3M polomasku z uz novejsimi filtry, protoze to je pro me nejlevnejsi zalezitost . Mam filtry jak na prach tak na vypary a zatim jsem spokojen.
K maskam mam to 3M polomasku z uz novejsimi filtry, protoze to je pro me nejlevnejsi zalezitost . Mam filtry jak na prach tak na vypary a zatim jsem spokojen.
Re: Kostěné střenky
Mraveniště je použitelné také, jen je to trošku zdlouhavé, stačí prostě pořádně povařit a bordel pustí sám.
Ty ochranné pomůcky jsem bral na poměry tady v zemích Moravských a Českých, tedy dostupnosti a ceny, jsem si jist že u Vás polomasky stojí mnohem méně než zde a naopak vojenská výbava je dražší a hůře k sehnání.
Ty ochranné pomůcky jsem bral na poměry tady v zemích Moravských a Českých, tedy dostupnosti a ceny, jsem si jist že u Vás polomasky stojí mnohem méně než zde a naopak vojenská výbava je dražší a hůře k sehnání.
Re: Kostěné střenky
Já uříznul obě hlavice kosti a hodil to na 3 hodiny na sporák. Při řezání jsem dospod svěráku nalepil noviny a místo respirátoru jsem využil své tričko uvázané kol úsměvu na pilku se mi nechce moc sahat
Teď to bude asi chvíli stát, páč došla bomba (což je bomba). Půjdu to ještě trochu oškrábat tupym nožem a vytahám z toho ten morek. Napadá mě jen, kolegové, zda není naškodu, když je ta kost takhle nová.
Hezký večer vespolek
F.
Teď to bude asi chvíli stát, páč došla bomba (což je bomba). Půjdu to ještě trochu oškrábat tupym nožem a vytahám z toho ten morek. Napadá mě jen, kolegové, zda není naškodu, když je ta kost takhle nová.
Hezký večer vespolek
F.
Břitva je krásná i zákeřná jako život - stačí nepozornost a není cesty zpět.