Nejdůležitější fáze broušení břitvy

...kterak správně vymodelovati správné ostří pomocí kamene.
ater
mistr brusič
Příspěvky: 795
Registrován: 10 lis 2011, 22:39

Re: Nejsložitější fáze broušení břitvy

Příspěvek od ater »

Moje postřehy s fazetkou:

1. Občas se po délce čepele liší tloušťka výbrusu a to má vliv na její výšku a tak estetiku

2. Hodně špatný je když je břitva trochu prohnutá tj. na jedné straně to vede k vybroušení širší fazetky uprostřed na druhé straně je uprostřed těžko vyrobitelná. To je situace, ze které jsem byl nejvíce nešťastný.

3. U klínů je problém chytit správný úhel a když se to nepovede tak velké problémy.

Uživatelský avatar
Ivánek
Příspěvky: 268
Registrován: 08 bře 2012, 19:45

Re: Nejsložitější fáze broušení břitvy

Příspěvek od Ivánek »

Tak a teď mi poraďte. Jsem zálesák, hluboko v lesích, v mošně mám kámen Swaty, který je na jedné straně hrubší, na druhé jemnější. Břitva je poněkud tupá. K PetroviS je to tisíce mil. Jo a ještě mám řemen a kožené kanady a jelení lůj. Co mám dělat? Jo a ještě mám petrolej, střelný prach a olej na zbraně. :roll:

Zipíno
Příspěvky: 1002
Registrován: 23 bře 2009, 08:09

Re: Nejsložitější fáze broušení břitvy

Příspěvek od Zipíno »

Přečíst si Radyxův článek "Holičův brousek" na: http://www.britva.cz/holicuvbrousek.html , pak na jemné straně Swatyho udělat max 5 tahů, zbytek dojet na řemeni. Hlavně jet s velmi malým přítlakem, tyto kameny jsou určeny pouze pro mistry holiče, nikoli pro učedníky.

Uživatelský avatar
Ivánek
Příspěvky: 268
Registrován: 08 bře 2012, 19:45

Re: Nejsložitější fáze broušení břitvy

Příspěvek od Ivánek »

Díky Zipíno, odkaz jsem si přečetl, díky, akorát nevím, co je to voda. Každopádně se o to pokusím, každý mistr býval učedníkem. Ale bude to jen pokus, jistí to PetrS.
Ještě dotaz, jedeš hřbetem po brousku? V tom případě bych použil několik setin silnou izolepu, abych hřbet nesprasil.
Chápu, že broušení musí být jako mávnutí motýlím křídlem. :P

Uživatelský avatar
PetrS
mentor
Příspěvky: 4180
Registrován: 14 lis 2008, 19:29

Re: Nejsložitější fáze broušení břitvy

Příspěvek od PetrS »

to Ater:
bod č. 2:

Při stavění listu čepele mezi dvěma kotouči dochází k první nerovnosti ve výbrusech - nestejná tloušťka listu čepele. Staré Břitvy tento problém vykazují jen velmi sporadicky a je to nešvar nových čepelí.

Další problém je křivá fazeta způsobená "stavěním" břitu na kotoučích.
Renomované značky "vymyslely vynález".
Diamantový kotouč položený na ležato, jednosměrné točení (zahlédl jsem i dva protisměrné ale stejný nešvar naklápění), pracovnice stavící novou fazetu položí čpel na kotouč břitem proti rotaci, chvíli počká a pak potáhne směrem k sobě a zároveň zatlačí čepel dolu a uprostřed hezky zpomalí aby u špičky dokonce zastavila, ale kotouč přitom stále točí a bere. Vzápětí klade čepel opět na kotouč ale tentokrát břitem po směru rotace a opět zhoupnutí a opět někde uprostřed začne zpomalování a na špici zastavení. Kotouč stále točí a materiál se každou otáčkou ubírá. Pokud na milimetr přijde při plynulém posuvu cca 5 otáček, tak při zastavení na vteřinu se počet otáček zvýší na 50 otáček a v tu chvíli je úběr materiálu cca 10x větší. Ta rovina fazety je pak... (nebudu neslušný :evil:). Nejen brusiči vědí, že při broušení proti břitu se při úběru materiálu na hraně břitu materiál temuje a při opačném směru, vytrhává včetně narušení struktury. Už vidím co by tomu řekl brusič v nástrojárně kdyby měl brousit frézy po "srsti". Pak položím takový břit na rovný kámen, udělám prubířský tah z obou stran a to co je pak vidět je neštěstí. Co bylo na čepeli trochu dobrého po výbrusu listu, to je zničeno stavbou fazety.
Musím pochválit "nejmenovanou" fa. z Francie kde mi připadá jako by čepele vybrušovaly pečlivou stařičkou metodou a fazetu stavěli pracně a ručně. Kvalita rovniny listu je vidět když se podíváte na zrcadlení čepele a je krásně rovnoměrná a ne vlny jak přesypy na dunách.
Broušení takového "vlnobití" je pak smutný tanec v minovém poli...


edit a doplnění - PetrS
A jak to bývá, náhoda tomu chtěla a vzápětí po napsání tohoto příspěvku se mi do ruky dostaly tyto dvě naprosto stejné a nové, čerstvě vybalené a novotou vonící Carpe diem Krásky. Dokonalá dvojčata, ze stejné série výroby, zpracování a broušení stejnýma rukama. Vše na nich bylo dokonale stejné. Dokonce pod mikroskopem měly stejný povrch fazetky. Hned na začátku mně zaujala "rovina" břitu a tak jsem vzal strojnické nožové pravítko, přiložil, vyfotil a bez komentáře přidávám sem.
Tovární broušení - posuďte sami...
[attachment=2]P1250531-z.jpg[/attachment]
[attachment=1]P1250532-z.jpg[/attachment]
[attachment=0]P1250534-z.jpg[/attachment]

8-)
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Uživatelský avatar
PetrS
mentor
Příspěvky: 4180
Registrován: 14 lis 2008, 19:29

Re: Nejsložitější fáze broušení břitvy

Příspěvek od PetrS »

to Ivánek:
bok hřbetu Břitvy určuje přesný úhel břitu a je daný při výrobě. Proto se při broušení nesmí hřbet nadzvedávat od kamene. Broušení s páskou či bez ní je dost diskutované téma, ale praxe mi ukázala, že páska je výborný pomocník a šetří stařičkým Dámám jejich hřbety. U zlacených mladic zase neznám jiný způsob jak jejich zlatozář ochránit. Břitva a kámen jsou milenci a také tak něžně se podle toho musí chovat. Vášeň patří až holení...
8-)

Zipíno
Příspěvky: 1002
Registrován: 23 bře 2009, 08:09

Re: Nejsložitější fáze broušení břitvy

Příspěvek od Zipíno »

Hlavně nepoužívat průhlednou balící a kancelářskou pásku - spolehlivě strhává veškeré zlacení a podobné ozdoby z čepele! Nejosvědčenější je prostá elektrikářská páska.

Uživatelský avatar
PetrS
mentor
Příspěvky: 4180
Registrován: 14 lis 2008, 19:29

Re: Nejsložitější fáze broušení břitvy

Příspěvek od PetrS »

Ámen...
Kolega zdejší vyzkoušel, ověřil a posmutněl.
Smutný byl pohled na jeho Zlacenou Zlatušku odzlatěnou do bezzlatosti prostou páskou průhlednou.
8-)

ater
mistr brusič
Příspěvky: 795
Registrován: 10 lis 2011, 22:39

Re: Nejsložitější fáze broušení břitvy

Příspěvek od ater »

@PetrS: Super update příspěvku. Přesně s tímto defektem jsem se setkal u nové DOVO Black Star. Já bych raději brousil z nuly než dostat toto. Nechápu jak to DOVO může pustit na trh, jen si kazí jméno.

Uživatelský avatar
PetrS
mentor
Příspěvky: 4180
Registrován: 14 lis 2008, 19:29

Re: Nejsložitější fáze broušení břitvy

Příspěvek od PetrS »

Přesně jak říkáš - lépe je začínat z nuly než opravovat poničené.
Těch chyb by se na nových Břitvách našlo více ale připadá mi to, že to není šledrián, spíše že už nemají staré mistry co by věděli nejen jak chyba vypadá, ale i kde se tvoří a jak odstranit důvody jejího vzniku.
Kdyby to bylo na jednom kousku tak pochopím, že se chyba může stát, ale toto je přesně naopak. Sem tam se objeví kousek na kterém nejsou všechny chyby pohromadě ale i tak se vždy najdou nesprávnosti.
Nedá se nic jiného dělat, než vše pracně srovnávat a teprve poté postavit nový břit a pak brousit...
8-)