Nýtování

Vše kol nýtkování
Uživatelský avatar
FerencH
Příspěvky: 422
Registrován: 20 zář 2018, 07:11

Re: Nýtování

Příspěvek od FerencH »

Ahoj,
Postup, kap. ½ -Jak na vypouzdření otvoru u pivot nýtu
Berte jako instrukci, můj vývoj, každý mé své.., ale se mě zatím osvědčilo toto.
--
Futýrko se může zdát jako přepych, zejména pokud je otvor v Břitvě pod 2,0 mm. Ale význam má i při uzavírání střenek (finální montáži střenek s Břitvou) – lze eliminovat „výrobní chyby“ střenka versus Břitva, kdy se Břitva uzavírá směrem doboku, natož i téměř „zasekává“ do některé střenky, při běžném používání Břitvy zas zcela odstraní tu vůli – kvedlání samotné Břitvy ve střenkách apod.
---
Podělím se jak futrovat (vložka, pouzdro) otvor pro pivot nýt. Již jsem dříve něco psal, ale až vývoj a zkušenost mne vedou snad tím správným směrem. Zhotovit si futýrko rozměrově v průměru i délce „tip, ťop“ a pak použít až při uzavírání Břitvy do střenek je také možné, jen většinou další fáze prácí a manipulací s Břitvou, zavírání Břitvy do střenek probíhá až za týdny, měsíce… pouzdýrko padá, ztrácí se atd. JAK se tomu vyhnou,!
Teď si připravuji 15 ks Břitev a došel čas na etapu pouzdření, ve fotce níže 10 ks s výsledkem (všech 15 by bylo nepřehledné), ještě chybí dodělat - pastu a zašmudlat povrch v okolí krčku, kličky a tím i roviny čela pouzdra s kovem Břitvy..
--
Protože používám běžně používané rozměry nýtků 1,6 mm, k tomu mám přizpůsobené i mosaz trubičku, resp. trubičky a nářadíčko
--
VYBAVENÍ NÁSTROJŮ, PŘÍPRAVKŮ – pokud někdo dělá 1 – 2 kousky je třeba se spokojit co dům dá a pouzdro mu může trvat i nad 3 hod., nyní jsem 15 ks zvládl za dopoledne soboty .
Pokud dělám více kusů, tak jsem prostě v etapě – jdu dělat futýrka a mé vybavení je zejména:
- Šuplera (lépe digitál s přesností 0,05 mm). Malé kladívko, Dreml (rychlá vysokootáčková bruska + různé nástavce), nějaký ten smirek či DMT desku 300/1K
- A viz foto : trubičky, jehla, důlčíky…
301 Futru nástroje.jpg
---
Cíl – na co se zaměřit:
- 1) PRŮMNĚR- NALÍCOVANÍ, aby pouzdro nevypadlo, spíše NALISOVANÉ s mírným přesahem - aby při další jakékoliv manipulaci s Břitvou nevypadlo a neomezovalo to při další jakékoliv práci s Břitvou (čištění, zavírání do střenek...)
1a) Polotovar pouzdra je menší, kvedlá v otvoru Břitvy, vůle 0,1 max 0,2 mm / průměr D
1b) Polotovar pouzdra je větší, nelze zasunout do otvoru Břitvy
---- podrobněji technicky popsáno v další kap 2/2 - následující příspěvek---

- 2) DÉLKA pouzdra – při samotné výrobě futra již neřeším – jen ať vyčnívá z obou stran,
Ale pro finále přesně jako otvor v Břitvě. Proto při výrobě zhotovuji a lícuji vždy delší – zarovnávám až k Břitvě hrubším smirkem, DMT deskou.., a později finálně zarovnám s plochou kovu Břitvy až při doleštění Břitvy na jemných smirkách či pastách resp před uzavřením Břitvy do střenek

- 3) KOLMOST (osa otvoru 1,6mm musí být kolmá v obou rovinách). Ne všechny otvory pro pivot nýt jsou při výrobě Břitvy vyraženy kolmo. ZKUS si do otvoru Břitvy vsunout pro první vjem párátko, špejli a oči uvidí..
- Je potřeba si uvědomit, že nalícované futro je jako jedno tělo součástí Břitvy, kde je „jen“ v kovu Břitvy otvor 1,6mm pro drát pivot nýtku (a není již kam uhnout ). A jaký bude tento otvor „kvalitní“ v kolmostech, tak bude následně i méně práce s dalším uzavírání Dámy do střenek.
- Jsem se ponaučil u GD Břitev, otvor mají jen 1,9 mm, futro by ani nemuselo být. Při uzavírání střenek (bez mosaz pouzdra) furt mě to lezlo do jedné střenky, rozebrat, znovu .. další střenky a znovu .. až pak jsem zjistil, že otvor v Břitvě je značně šikmo. Vypouzdřil jsme + nový kolmý vývrt 1,6 mm. Pro další výzkum mne to nakoplo na příště a k zamyšlení: do otvoru v Břitvě zalícovat mosaz kulatinu + nový kolmý otvor?

Foto zde příklady nebo rajče: https://ferenc-h.rajce.idnes.cz/2021_02 ... ni_Britvy/
299 Futro Det1.jpg
300 Futrp Det2.jpg
Pokračování v následujícím příspěvku …
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Naposledy upravil(a) FerencH dne 07 úno 2021, 17:18, celkem upraveno 3 x.

Uživatelský avatar
FerencH
Příspěvky: 422
Registrován: 20 zář 2018, 07:11

Re: Nýtování

Příspěvek od FerencH »

.. Pokračování z předchozího příspěvku …
Postup kap. 2/2 -Jak na vypouzdření otvoru u pivot nýtu
Zde více popíši, co jsem nastínil dříve.

- 1) PRŮMĚR- NALÍCOVANÍ. Pouzdro buď zhotovené z jedné trubičky, nebo do dvou do sebe vsunutých, někdy i tří vsunutých trubiček, to je jedno, největší průměr mosaz pouzdra beru jako „D“ a = D otvoru v Břitvě. Trubičku vždy beru již v délce dostatečné pro manipulaci s ní (zatím), nad 30 mm klidně i 50 mm. A udělám zkoušku vsunutí do otvoru Břitvy, pak 2 varianty
Tuto var ad1a) pro temování použiji, pokud pouzdro kvedlá max 0,25 mm/ bráno na celý průměr D otvoru Břitvy, jinak pak jdu variantou ad1b) - další navlečené trubička a změnšení / ojetí jejího vnějšího D průměru
--
1a) TEMOVÁNÍ pouzdra do krajů Břitvy - polotovar „D“ pouzdra je menší, mírně kvedlá v otvoru Břitvy. Ale další jinou větší trubička se již nevyplatí nasouvat – byl by velký úběr materiálu z „D“ průměru. Pak je postup dle náčrtku snímku zde:
- a) trubičku vyjmout, b) DM korunkou či jinou oddolnou...srazit mírně hranu v otvoru Břitvy z obou stran, c) vložit pouzdro, já chytám vespod trubičku např. svěráčku a mám zasunut i drát 1,6mm vůči borcení, kladívko + jehla či důlčík – roztemovat, předběžně srovnat do roviny, d) otočit a na rovné ocel desce dělat 2. stranu Břitvy.
- Tím je trubička fixována, v krajích u Břitvy mosaz materiál napěchován doboků
- e) otvor 1-2x projet vrtáčkem 1,6 mm, Nedělat na finále – ještě NENÍ ověřena kolmost osy otvoru
- f) upozornění: pokud by byl postup využit bez sražení hrany v otvoru Břitvy, pak při temování důlčíkem trubičku prostě ustřihnete o ostrou hranu- futro vypadne a fixace pouzdra ztrácí smysl (ale lze využít jako přesné odstřihnutí trubičky o hranu např ve varinatě „mám nalísované“ ad1b)
-----
Pozn. - vychytávka: pro lepšení práce mám „ocelovou destičku“ a v ní různé otvory a různé hloubky!!, proto i stranu 1 mohu tvořit na této desce, kdy mi spodek trubičky je fixován v tom otvoru a plocha Břitvy sedí na ocel desce.. destičku používám i pro nýtování
302 futro temování.jpg
----
1b) LÍSOVÁNÍ / LÍCOVÁNÍ - Polotovar pouzdra je větší, nelze zasunout do otvoru Břitvy (mám radši)
- Trubičku dostatečné délky pro lepší práci ojedu, ojíždím jemným smirkem, lépe pomocí Dremelu a první milimetry i mírně do kónusu pro lepší náběh a zkoušky do otvoru - ověřuji až trubička zajede skrz celou díru v Břitvě, udělám rysky jak zkrátit, ale s rezervou alespoň 3 mm z každé strany
- Vyjmu a trubičku s rezervou uříznu, odjehlím, vsunu a mírně zaťukávám do otvoru Břitvy až cítím odpor
Pozn. - vychytávka: zmrazovací sprej (N2), dá až -40°C, trubičku zmrazím (pozor na prsty) a rychle šup zasunout do otvoru Břitvy, případně plus nějaký ten menší ťuk kladívkem
-----
- 2) DÉLKA pouzdra
Doposud oba konce trubičky vyčnívají nad Břitvu, dorovnat, smirky, DM deska apod, finálně kosmeticky i pastami celé okolí futra, krčku …
-----
- 3) KOLMOST (osa otvoru 1,6mm musí být kolmá v obou rovinách). Ne všechny otvory pro pivot nýt jsou při výrobě Břitvy vyraženy kolmo. A při nýtkování do střenek se to projeví – čepel se nezasouvá při uzavírání Břitvy přesně do mezer střenek. Pokud se nefutruje pro nýt d=1,6 mm je ve velkém otvoru Břitvu např D=2,5 mm, pak tato chyba nenastane, ale může nastat jiná chyba – kolmost vrtání otvoru do střenek, uzavírání pivot nýtku aj., tyto chyby mohu částečně eliminovat pokud mám mosazné futro, vrtáčkem 1,6 mm přelíznout otvor mírně vychýlen „do patřičného úhlu).
-------
- ZKOUŠKA – do vyčištěného otvoru futra 1,6mm zasunu rovný mosaz drát 1,6mm délky cca 50 mm a kontroluji dvě roviny:
- ** držím mezi prsty Břitvu za kličku (Břitva visí), tím jde tíha čepele dolů, ostří mám vůči mým očím a vidím, zda mosaz drátek je kolmo – je vodorovně. VLIV 1.: na zavírání Břitvy, aby šla správně do mezery mezi střenky
.
- ** Otočím čepel o 90°, držím furt za kličku, tzn zírám na plochu čepele a mosaz drátek mě jako má vypíchnout oko – kontroluji, zda neuhýbá bokem. VLIV 2.: aby čepel do střenek jela v jedné rovině „nebyla mírně šikmo, vyhnutá šejdrem“
:P
F
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Naposledy upravil(a) FerencH dne 07 úno 2021, 19:48, celkem upraveno 4 x.

Uživatelský avatar
PetrS
mentor
Příspěvky: 4186
Registrován: 14 lis 2008, 19:29

Re: Nýtování

Příspěvek od PetrS »

PERFEKTNÍ A VYNIKAJÍCÍ !!!

Jak postup, tak i popis. Srozumitelné, názorné a správné

GRATULUJI.
8-)

Uživatelský avatar
Radgost
admin
Příspěvky: 3323
Registrován: 13 lis 2008, 15:29

Re: Nýtování

Příspěvek od Radgost »

Skvělá práce.
Díky!!!

ater
mistr brusič
Příspěvky: 794
Registrován: 10 lis 2011, 22:39

Re: Nýtování

Příspěvek od ater »

@FerencH: Hezký návod. Dáváš si s pouzdrem pro pivot nýtek fakt práci. Zjistil jsem, že ideální je mít dostatečně pružné střenky a pak až tak moc na pivot nýtku nezáleží, stačí aby se v otvoru neohnul při nýtování a o zbytek se postarají boky krčku břitvy doléhající na střenky (přes dostatečně velké podložky (pr. 6mm a víc). Samozřejmě to nefunguje ideálně pokud je břitva křivá.