Hneď za rána ma potešilo milé čítanie, dík
A teraz šup do brúsenia a napísania pokračovania príbehu o "Krémovom kameni"
Začínáme
Re: Začínáme
Pěkně jsi to sepsal, ale na tom blogu tě v diskuzi někteří pěkně rozebrali
Re: Začínáme
A jaky to bede mit nazev "Don Carlos"?sandor píše:Hneď za rána ma potešilo milé čítanie, dík
A teraz šup do brúsenia a napísania pokračovania príbehu o "Krémovom kameni"
Re: Začínáme
Pokračování příběhu o Krémovém Kameni je jakési rozpačité.
Jak jsem již uvedl v začátku vlákna, dostal/zdědil jsem Břitvy v nebřitvovém stavu a patřičně nevybaven teď zkouším, co dokážu vlastními silami a učím se za pochodu. Takže cesta daleká a klikatá, ale "já sama" na zdejší Mistry broušení se obrátím s žádostí o pomoc leda až budu definitivně zablokován a nebudu vidět žádnou jinou cestu. O to víc tu budu prosit o rady a procházet, co už kde kdo napsal. (Dej hladovému rybu, nakrmíš ho na jeden den. Nauč ho rybařit a nakrmíš ho na celý život.)
Zatím jsem tedy ve stavu, kdy jsem všechny Břitvy nabrousil jako nože, takže lze vyrazit z tohoto místa (kde jsou to celkem tupé, leč v nouzi nejvyšší jakžtakž použitelné Břitvy a ne jen cosi, co nezvládne bez potrhání ani říznout do papíru) a nezdržovat se s jejich převedením ze stavu šrotu do stavu čehosi Břitvě podobného. Už jsem zvládnul i koukání do mikroskopu, pohříchu zatím jen s jediným rozlišením, ale snad časem přijdu i na další možnosti.
Teď už si hraju jen s jednou z nich - tou nejmenší a nejužší - a zkouším cestičky.
Začal jsem znovu na vodním kameni 1.000 grit (kombinován s 3.000) a brousil a kontroloval pod mikroskopem vždy po asi 10 tazích (jedna strana tam, přez hřbet, druhá strana zpět, dotýká se hřebet i ostří, ostřím napřed). Zjistil jsem, že mé zkušenosti z nožů neplatí - Břitva je jednak mnohem tvrdší a hůř obrobitelná, druhak jsem jezdil jen velmi lehce, takřka vlastní vahou, takže tato fáze zabrala asi 300 tahů než byly rýhy na ostří vidět jen jediným směrem (ačkoli od začátku šly přez celou šířku ostří - viz příprava) a zmizely nepravidelné zoubky (pouhým okem neviditelné). Během této fáze se mi z počátku objevily silné otřepy na jedné straně (teda v mikroskopu, okem vidět nebyly) a pak zase zmizely. Ostří zústalo lehoulince zubaté, ale rovné - zoubky se ani při delším broušení už neměnily - šlo spíš o jemnou vlnovku jako tady u Irenka na prvních fotkách, tak jsem to vzal jako hranici schopnosti 1.000 a nechal to tak. Posledních asi 10 tahů jsem jel šíkmo (zbytek rovně) kvůli dalšímu kroku.
Další krok byla druhá strana kamene - 3.000 grit. Opět jsem jezdil rovně tam a zpět, dokud v mikroskopu nezmizely všechny šikmé rýhy z předchozího kroku, a pak ještě chvilku pro jistotu. Opět po 10 tazích a následné kontrole mikroskopem. Otřepy se už neobjevily (a ani nikdy dál), ostří stále lehounce zvlněné, nové rýhy šly opět od začátku přez celou šířku ostří. Asi 200 tahů než jsem zjistil, že čáry, které jsem považoval za rýhy z předchozí fáze jsou zaschlé kapénky vody. (Před kontrolou jsem Břitvu vždy opláchnul, oklepnul ve vzduchu a dosušil "obtažením" na suchém hřbetu ruky. Nicméně stopy po tomto dosušování mě zmátly - při nasvícení připomínaly přerušované rýhy a na potvoru byly pod stejným sklonem jako ty "kontrolní" ze závěru předchozí fáze.) Takže změna postupu - po opláchnutí jen několikrát máchnout ve vzduchu a kapičky co zůstanou ignorovat. Opět 10 tahů šikmo na závěr. (při kontorle byl vidět mix rovných a šikmých, ale byly asi tak stejně hluboké/výrazné)
Třetí kámen byl Krémový 6.000 grit. Po prvních pár tazích problém - Břitva jasně narážela do písma - asi bylo natištěné navrch něčím tvrdším než kámen sám. Protože jsem to nemohl obratem ruky opravit, omezil jsem se na střed, kde písmo nebylo. (Teď už není nikde, protože jsem to vzal orovnávacím kamenem dokud nezmizlo. Pod černým písmem ještě zůstaly tmavohnědé obrysy, ty už jsem nechal. Stejně tak na ploše zanskákalo tmavohnědé kropenatění, které se později začalo slévat ve větší plochy. Asi je povrch nějak zvlášť upraven/impregnován/zoxidován/vyšisiván.) Takže tahy byly podstatně kratší než na minulém kameni, i tak jich bylo přez 100 než šikmosti zmizely. Závěr se šikmými jsem teď nedělal, protože další kámen nemám.
Po tomto kameni Břitva vlas občas ukrojila, ale občas taky ne. Když jsem místo vlasu vzal fous, tak šel ukrojit kdekoli, nejen u držících prstů, a odskakoval celkem nadšeně. (Poučení fousy jako zkoušečka jsou méně citlivé než vlasy - asi proto, že jsou tlustší a pevnější, takže kladou dostatečný odpor při ohýbání, který stačí k jejich přeříznutí. Takže je zbytečné je používat při vyšších stupních ostrosti - nemají tam vypovídací hodnotu.)
8.000 grit mi má přijít až asi za měsíc (protože ho teprve objednávají), takže konec s kameny, nicméně ostří by ještě něco chtělo. Doma jsem měl z nožů napínák s kouskem kůže ja neznámou pastou původně zelené barvy, nyní sytě černá od broušení (zoxidované práškové železo). Protože mi šlo o max. jemnost a minimální úběr materiálu, tak jsem ji nechal tak. Přišlo mi pod mikroskopem, že dělá rýhy o něco jemnější než ta 6.000, asi tak, jak bych si představoval tu 8.000 (kterou jsem ovšem nikdy neviděl). Tahy na řemeni jsem dělal všechny šikmé, protože je uzounký. Zase 30x tam a zpět, tentokrát hřebetem napřed a mikroskop potvrdil, že kolmé rýhy zmizely a jsou tam jen šikmé. Ostří stále stejná jemnovlnka bez jehly (ledaže by jehla byla tak krátka, že ji nevidím - olemování ostří je neznatelná čára i v mikroskopu, v podstatě stejná po celou dobu - takže taky možná jen chyba ostrosti-barev-nasvětlení).
Vlas se daří u nehtu většinou ukrojit či aspoň naříznout, v prostoru občas rychlým trhnutím taky, ale častěji vlas prostě uhne.
Tady bych asi viděl nějakou mnohem jemnější pastu (chromoxid?), ale žádnou nemám a nevím kde sehnat. PORADÍ MI NĚKDO?
Jako poslední, co domácnost vydala jsem vzal kůži na prkénku napuštěnou kopýtkovým olejem tak, že už víc oleje nebrala. Po pár stovkách tahů mikroskop neukázal žádnou pozorovatelnou změnu a řezalo to asi tak stejně. Pak jsem ještě zkusil nový řemen od PertaS, zatím jen tak nasucho, ale taky žádný śpěch ani po několika tisíci tazích (průběžně kontrolováno). Mám dojem, že škrábance lehounce slábnou, ale tímto tempem bych je vyhlazoval nejmíň do Vánoc. Řeže pořád stejně.
Takže závěrem pár otázek -
- je v pořádku, že zatím nevidím jehlu/grót? Kdy by asi měla začít být vidět? Nebo ji s tímto zvětšením, kdy mi 1/2 mm fazetka zabere asi 1/4 obrazu na výšku nemám šanci zřetelně zahlédnout?
- Co dál? Až přijde 8.000, tak ten, ale asi to bude stejné jako po té mojí neznámé pastě.
- kde se dá sehnat chromoxid, nebo něco obdobně hodně jemného na přechod mezi 8.000 a čistým řemenem?
Jak jsem již uvedl v začátku vlákna, dostal/zdědil jsem Břitvy v nebřitvovém stavu a patřičně nevybaven teď zkouším, co dokážu vlastními silami a učím se za pochodu. Takže cesta daleká a klikatá, ale "já sama" na zdejší Mistry broušení se obrátím s žádostí o pomoc leda až budu definitivně zablokován a nebudu vidět žádnou jinou cestu. O to víc tu budu prosit o rady a procházet, co už kde kdo napsal. (Dej hladovému rybu, nakrmíš ho na jeden den. Nauč ho rybařit a nakrmíš ho na celý život.)
Zatím jsem tedy ve stavu, kdy jsem všechny Břitvy nabrousil jako nože, takže lze vyrazit z tohoto místa (kde jsou to celkem tupé, leč v nouzi nejvyšší jakžtakž použitelné Břitvy a ne jen cosi, co nezvládne bez potrhání ani říznout do papíru) a nezdržovat se s jejich převedením ze stavu šrotu do stavu čehosi Břitvě podobného. Už jsem zvládnul i koukání do mikroskopu, pohříchu zatím jen s jediným rozlišením, ale snad časem přijdu i na další možnosti.
Teď už si hraju jen s jednou z nich - tou nejmenší a nejužší - a zkouším cestičky.
Začal jsem znovu na vodním kameni 1.000 grit (kombinován s 3.000) a brousil a kontroloval pod mikroskopem vždy po asi 10 tazích (jedna strana tam, přez hřbet, druhá strana zpět, dotýká se hřebet i ostří, ostřím napřed). Zjistil jsem, že mé zkušenosti z nožů neplatí - Břitva je jednak mnohem tvrdší a hůř obrobitelná, druhak jsem jezdil jen velmi lehce, takřka vlastní vahou, takže tato fáze zabrala asi 300 tahů než byly rýhy na ostří vidět jen jediným směrem (ačkoli od začátku šly přez celou šířku ostří - viz příprava) a zmizely nepravidelné zoubky (pouhým okem neviditelné). Během této fáze se mi z počátku objevily silné otřepy na jedné straně (teda v mikroskopu, okem vidět nebyly) a pak zase zmizely. Ostří zústalo lehoulince zubaté, ale rovné - zoubky se ani při delším broušení už neměnily - šlo spíš o jemnou vlnovku jako tady u Irenka na prvních fotkách, tak jsem to vzal jako hranici schopnosti 1.000 a nechal to tak. Posledních asi 10 tahů jsem jel šíkmo (zbytek rovně) kvůli dalšímu kroku.
Další krok byla druhá strana kamene - 3.000 grit. Opět jsem jezdil rovně tam a zpět, dokud v mikroskopu nezmizely všechny šikmé rýhy z předchozího kroku, a pak ještě chvilku pro jistotu. Opět po 10 tazích a následné kontrole mikroskopem. Otřepy se už neobjevily (a ani nikdy dál), ostří stále lehounce zvlněné, nové rýhy šly opět od začátku přez celou šířku ostří. Asi 200 tahů než jsem zjistil, že čáry, které jsem považoval za rýhy z předchozí fáze jsou zaschlé kapénky vody. (Před kontrolou jsem Břitvu vždy opláchnul, oklepnul ve vzduchu a dosušil "obtažením" na suchém hřbetu ruky. Nicméně stopy po tomto dosušování mě zmátly - při nasvícení připomínaly přerušované rýhy a na potvoru byly pod stejným sklonem jako ty "kontrolní" ze závěru předchozí fáze.) Takže změna postupu - po opláchnutí jen několikrát máchnout ve vzduchu a kapičky co zůstanou ignorovat. Opět 10 tahů šikmo na závěr. (při kontorle byl vidět mix rovných a šikmých, ale byly asi tak stejně hluboké/výrazné)
Třetí kámen byl Krémový 6.000 grit. Po prvních pár tazích problém - Břitva jasně narážela do písma - asi bylo natištěné navrch něčím tvrdším než kámen sám. Protože jsem to nemohl obratem ruky opravit, omezil jsem se na střed, kde písmo nebylo. (Teď už není nikde, protože jsem to vzal orovnávacím kamenem dokud nezmizlo. Pod černým písmem ještě zůstaly tmavohnědé obrysy, ty už jsem nechal. Stejně tak na ploše zanskákalo tmavohnědé kropenatění, které se později začalo slévat ve větší plochy. Asi je povrch nějak zvlášť upraven/impregnován/zoxidován/vyšisiván.) Takže tahy byly podstatně kratší než na minulém kameni, i tak jich bylo přez 100 než šikmosti zmizely. Závěr se šikmými jsem teď nedělal, protože další kámen nemám.
Po tomto kameni Břitva vlas občas ukrojila, ale občas taky ne. Když jsem místo vlasu vzal fous, tak šel ukrojit kdekoli, nejen u držících prstů, a odskakoval celkem nadšeně. (Poučení fousy jako zkoušečka jsou méně citlivé než vlasy - asi proto, že jsou tlustší a pevnější, takže kladou dostatečný odpor při ohýbání, který stačí k jejich přeříznutí. Takže je zbytečné je používat při vyšších stupních ostrosti - nemají tam vypovídací hodnotu.)
8.000 grit mi má přijít až asi za měsíc (protože ho teprve objednávají), takže konec s kameny, nicméně ostří by ještě něco chtělo. Doma jsem měl z nožů napínák s kouskem kůže ja neznámou pastou původně zelené barvy, nyní sytě černá od broušení (zoxidované práškové železo). Protože mi šlo o max. jemnost a minimální úběr materiálu, tak jsem ji nechal tak. Přišlo mi pod mikroskopem, že dělá rýhy o něco jemnější než ta 6.000, asi tak, jak bych si představoval tu 8.000 (kterou jsem ovšem nikdy neviděl). Tahy na řemeni jsem dělal všechny šikmé, protože je uzounký. Zase 30x tam a zpět, tentokrát hřebetem napřed a mikroskop potvrdil, že kolmé rýhy zmizely a jsou tam jen šikmé. Ostří stále stejná jemnovlnka bez jehly (ledaže by jehla byla tak krátka, že ji nevidím - olemování ostří je neznatelná čára i v mikroskopu, v podstatě stejná po celou dobu - takže taky možná jen chyba ostrosti-barev-nasvětlení).
Vlas se daří u nehtu většinou ukrojit či aspoň naříznout, v prostoru občas rychlým trhnutím taky, ale častěji vlas prostě uhne.
Tady bych asi viděl nějakou mnohem jemnější pastu (chromoxid?), ale žádnou nemám a nevím kde sehnat. PORADÍ MI NĚKDO?
Jako poslední, co domácnost vydala jsem vzal kůži na prkénku napuštěnou kopýtkovým olejem tak, že už víc oleje nebrala. Po pár stovkách tahů mikroskop neukázal žádnou pozorovatelnou změnu a řezalo to asi tak stejně. Pak jsem ještě zkusil nový řemen od PertaS, zatím jen tak nasucho, ale taky žádný śpěch ani po několika tisíci tazích (průběžně kontrolováno). Mám dojem, že škrábance lehounce slábnou, ale tímto tempem bych je vyhlazoval nejmíň do Vánoc. Řeže pořád stejně.
Takže závěrem pár otázek -
- je v pořádku, že zatím nevidím jehlu/grót? Kdy by asi měla začít být vidět? Nebo ji s tímto zvětšením, kdy mi 1/2 mm fazetka zabere asi 1/4 obrazu na výšku nemám šanci zřetelně zahlédnout?
- Co dál? Až přijde 8.000, tak ten, ale asi to bude stejné jako po té mojí neznámé pastě.
- kde se dá sehnat chromoxid, nebo něco obdobně hodně jemného na přechod mezi 8.000 a čistým řemenem?
Re: Začínáme
Ahoj gilhade,
Tvoje povídání o prvních postupech při broušení Břitvy se velice pěkně čte. Nejeden z nás si zavzpomíná na své začátky s broušením.
Vzal bych to po jednotlivých bodech.
1) Zní to sice úsměvně, ale Břitva se musí nejprve nabrousit aby brala vlas a to kompletně na kamenech a teprve pak když je ostrá, tak jí lze dále zvyšovat ostrost. Tedy dokud Ti po kamenech nebude brát vlas, tak dál nechoď.
2) Grot je známkou nesprávného broušení a proto se snaž aby jsi ho v mikroskopu nenacházel.
3) List papíru který zkušebně použiješ třeba i na tupé Břitvě, napáchá víc škody než si dovedeš představit. Pak se budeš divit proč se ti vydroluje už hotové ostří.
4) Lehká ruka při broušení je naprostý základ - úběr se nesmí řídit přítlakem ale typem kamene.
5) Už jsi zjistil jak ten úžasně tvrdý materiál čepele je citlivý na různá sušení na ruce či dokonce tolpapem. Majitelé silných zvětšovadel vědí o čem píši. To jsi ještě nevidě jak tolpap krásně utrhá nafinišované ostří - to teprve bere dech.
6) Řemen je až úplně poslední fáze která "jen" zdokonalí co už bylo hotové.
7) Vlas jde z jedné strany dobře řezat a z druhé klouže. Čím ostřejší Břitva, tím více je to znatelné.
8) Musí se potkat kámen a Břitva jako ženich a nevěsta. Když si nerozumí, je to jak v manželství - peklo.....
9) Chce to trošku trpělivosti... trochu víc trpělivosti..... no řekl bych hodně trpělivosti..... kurňa mooooc trpělivosti..... a všechen ČAS !!!!!!!!!
Tvoje povídání o prvních postupech při broušení Břitvy se velice pěkně čte. Nejeden z nás si zavzpomíná na své začátky s broušením.
Vzal bych to po jednotlivých bodech.
1) Zní to sice úsměvně, ale Břitva se musí nejprve nabrousit aby brala vlas a to kompletně na kamenech a teprve pak když je ostrá, tak jí lze dále zvyšovat ostrost. Tedy dokud Ti po kamenech nebude brát vlas, tak dál nechoď.
2) Grot je známkou nesprávného broušení a proto se snaž aby jsi ho v mikroskopu nenacházel.
3) List papíru který zkušebně použiješ třeba i na tupé Břitvě, napáchá víc škody než si dovedeš představit. Pak se budeš divit proč se ti vydroluje už hotové ostří.
4) Lehká ruka při broušení je naprostý základ - úběr se nesmí řídit přítlakem ale typem kamene.
5) Už jsi zjistil jak ten úžasně tvrdý materiál čepele je citlivý na různá sušení na ruce či dokonce tolpapem. Majitelé silných zvětšovadel vědí o čem píši. To jsi ještě nevidě jak tolpap krásně utrhá nafinišované ostří - to teprve bere dech.
6) Řemen je až úplně poslední fáze která "jen" zdokonalí co už bylo hotové.
7) Vlas jde z jedné strany dobře řezat a z druhé klouže. Čím ostřejší Břitva, tím více je to znatelné.
8) Musí se potkat kámen a Břitva jako ženich a nevěsta. Když si nerozumí, je to jak v manželství - peklo.....
9) Chce to trošku trpělivosti... trochu víc trpělivosti..... no řekl bych hodně trpělivosti..... kurňa mooooc trpělivosti..... a všechen ČAS !!!!!!!!!
Břitva je jako život - dokud máš pevnou ruku, nemusíš mít obavy.
Re: Začínáme
s Petrovimi slovami dlátkom do kameňa ...... ano, ano
okrem trpezlivosti, si skús zaobstarať bridlu a myslím že za risk by stál aj "číňan" od poliaka
z ebay (ale ber do úvahy nie práve solídne správanie sa voči jednému členovi nášho fóra, ja len spokojnosť)
len tak ďalej, si na najlepšej ceste k závislosti, ktorá nás tu viacerých má neodškriepiteľne v zuboch
volá sa "brúsenie britiev"
okrem trpezlivosti, si skús zaobstarať bridlu a myslím že za risk by stál aj "číňan" od poliaka
z ebay (ale ber do úvahy nie práve solídne správanie sa voči jednému členovi nášho fóra, ja len spokojnosť)
len tak ďalej, si na najlepšej ceste k závislosti, ktorá nás tu viacerých má neodškriepiteľne v zuboch
volá sa "brúsenie britiev"
,,Neexistuje správne a nesprávne oholeníe."
Re: Začínáme
GRRRRRRR - jooooooo
a jak žere nerva a čas když to nejde podle představ......
a jak žere nerva a čas když to nejde podle představ......
Břitva je jako život - dokud máš pevnou ruku, nemusíš mít obavy.
Re: Začínáme
Tak jsem si zase chvíli hrál s broušením (i když jen kuchyňáku) a mikroskopem, prošel jsem tři různé hrubosti karborunda, 4 kameny z Lánského sady, dvě pasty, neznámý kámen a suchý řemen, vše nafotil a stručně okomentoval.
Kvůli maximální velikosti obrázků (tady 80K, na abclinuxu 1M) jsem to hodil nedřív tam (Proměny aneb brousíme s mikrospopem).
Pár dotazů a přání -
- na adminy - má cenu dávat to i sem, s menšími obrázky? Pokud ano, rád to udělám, aby to podléhalo zdejším zálohám.
- na všechny - Je něco, čím bych to mohl vylepšit? Čte se to dobře? Je zájem i o takovéto věci? Mám "natočit" pokračování s vodními kameny?
- na PetraS - udělal jsem něco špatně s tím řemenem, nebo to je jen tím, že není napajcovaný a zaleštěný? Přijde mi, že ty rýhy jsou spíš škrábance od něčeho na něm, než od hrubosti kůže (ale zase jsou všude, čili to něco by muselo být po celé šířce, ne jen pár zbloudilých zrnek ze špinavých rukou nebo tak něco) - moje očekávání bylo, že se řemen v tomto kroku ukáže ještě jako příliš jemný na to, aby udělal pozorovatelný efekt.
- na všechny - ten "hladící kámen" - co to asi tak může být? Já ho jen namočil vodou a brousil, možná špatný postup, nebo zašlý povrch (asi se s ním nepracovalo pár desítek let)
Kvůli maximální velikosti obrázků (tady 80K, na abclinuxu 1M) jsem to hodil nedřív tam (Proměny aneb brousíme s mikrospopem).
Pár dotazů a přání -
- na adminy - má cenu dávat to i sem, s menšími obrázky? Pokud ano, rád to udělám, aby to podléhalo zdejším zálohám.
- na všechny - Je něco, čím bych to mohl vylepšit? Čte se to dobře? Je zájem i o takovéto věci? Mám "natočit" pokračování s vodními kameny?
- na PetraS - udělal jsem něco špatně s tím řemenem, nebo to je jen tím, že není napajcovaný a zaleštěný? Přijde mi, že ty rýhy jsou spíš škrábance od něčeho na něm, než od hrubosti kůže (ale zase jsou všude, čili to něco by muselo být po celé šířce, ne jen pár zbloudilých zrnek ze špinavých rukou nebo tak něco) - moje očekávání bylo, že se řemen v tomto kroku ukáže ještě jako příliš jemný na to, aby udělal pozorovatelný efekt.
- na všechny - ten "hladící kámen" - co to asi tak může být? Já ho jen namočil vodou a brousil, možná špatný postup, nebo zašlý povrch (asi se s ním nepracovalo pár desítek let)
Re: Začínáme
Ohledně řemenu je to prosté - takové stopy po obtahování na řemenu by nabroušenou Břitvu naprosto zničily.
Řemen je napajcovaný nevhodným pajcunkem, nebo se tam dostal ostrý prach z minulých broušení.
Řemen je napajcovaný nevhodným pajcunkem, nebo se tam dostal ostrý prach z minulých broušení.
Břitva je jako život - dokud máš pevnou ruku, nemusíš mít obavy.
Re: Začínáme
Ten řemen jsem ještě nenapajcoval ničím, ani nezaleštil. Nějak jsem váhal, co by bylo nejlepší a když jsem pak brousil ten nůž, tak jsem to zkusil jen tak obtáhnout i na něm, abych viděl co to udělá. Teď přemýšlím co s ním, asi bych zkusil nejřív vlhký hadřík, potom něčím (ale čím? Paznehtovým olejem?) napajcovat (a jak moc se má pajcovat? jen tak lehce přelíznout, nebo napustit co to jen dá?) a důkladně zaleštit lahví a pak znova na mikroskop.