srovnání ostří
srovnání ostří
Zdravím všechny.Vždycky jsem se chtěl naučit oholit břitvou, tak jsem si jednu sehnal (BRADREI/SOLINGEN). No a potom jsem zjistil, že brousit břitvy je "vyšší dívčí", ale zábavné. Potřebuji jen poradit. Na fotkách (omlouvám se za kvalitu) je vidět ostří, které není po celé délce zarovnané. Čepel není deformovaná. Používám kombinovaný kámen neznámé značky o zrnitosti 1000/3000 a Cerax 1000/6000. Používá se na zarovnání nějaká "speciální" technika nebo kámen? Nebo se tomu musí nechat čas a brousit ji "normálně" na zrnitosti 1000. Nerad bych ostří/čepel poškodil. Nějaké zmínky jsem o podobném problému tady našel, ale nejsem z toho moc moudrý. Díky moc za jakékoliv rady.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Re: srovnání ostří
Ahoj uaxpk,
vítej na našem fóru. Podle fotek je střed více probroušený. Aby si vytvaroval novou fazetku, která je rovnoměrná, potřebuješ dostatečně široký brousek, nejlépe tak široký aby se na něj na šířku vešla celá délka čepele. Jde hlavně o vytvořeníé fazety, takže mluvím o základním brousku, který je pro tebe zrnitost 1000. Srovnání dá dost zabrat a pokud nemáš kámen, který si bude lépe rozumět s tvojí ocelí, nejde nijak urychlit. Chce to čas a hlavně v žádném případě netlači na břitvu, aby si probroušení ještě nezhoršil! Ze zkušenosti vím, že po vytvoření rovné fazety další brousky v postupce mohou být klidně i o něco užší. Určitě doporučuji si dát alespoň pro začátek na hřbet elekrtikářskou pásku, už jen z toho důvodu, že ti může ukázat pokud někde tlačíš příliš.
vítej na našem fóru. Podle fotek je střed více probroušený. Aby si vytvaroval novou fazetku, která je rovnoměrná, potřebuješ dostatečně široký brousek, nejlépe tak široký aby se na něj na šířku vešla celá délka čepele. Jde hlavně o vytvořeníé fazety, takže mluvím o základním brousku, který je pro tebe zrnitost 1000. Srovnání dá dost zabrat a pokud nemáš kámen, který si bude lépe rozumět s tvojí ocelí, nejde nijak urychlit. Chce to čas a hlavně v žádném případě netlači na břitvu, aby si probroušení ještě nezhoršil! Ze zkušenosti vím, že po vytvoření rovné fazety další brousky v postupce mohou být klidně i o něco užší. Určitě doporučuji si dát alespoň pro začátek na hřbet elekrtikářskou pásku, už jen z toho důvodu, že ti může ukázat pokud někde tlačíš příliš.
Re: srovnání ostří
Já bych jako první vzal jemný kámen, např. ten cerax 6k, lihovým fixem zabarvil opatrně ostří a linky na hřbetu a zkusil jestli po pár tazích zmizí fix všude, pokud ano tak neřeš výšku fazetky ale jen to zda se ti potkají obě roviny ostří po celé délce fazetky. Pokud ti těsně u ostří zbyde po celé délce zabarvená linka značí to, že byla břitva broušena s páskou -> nalep pásku a zkus znovu.
Také si nejdřív srovnej kameny, nebo zkontroluj (nožové pravítko, posuvné měřítko atd.). Pokud na kámen břitvu položíš a ani z jedné strany se s ní nedá kolíbat a dotýká se všude ostří kamene (bez průsvitu) tak je rovná.
Ty fotky nejsou nic moc, mě se zdá, že je břitva mírně do oblouku, strana s nápisem má fazetku širší ve středu, opačná u patky a dost možná i u hlavy (to je na fotce špatně vidět). Pak je nejrychlejší řešení stranu s nápisem při broušení opatrně naklápět a u opačné ve středu trochu zatlačit na ostří prstem. Možností je víc jen stručně: zkusit to srovnat (nemusí se podařit), zkonvertovat na mírně vysmátou příp. upálit víc špičku pokud je křivost víc u ní, zkusit to s několika páskama, úzké kameny ...
Také si nejdřív srovnej kameny, nebo zkontroluj (nožové pravítko, posuvné měřítko atd.). Pokud na kámen břitvu položíš a ani z jedné strany se s ní nedá kolíbat a dotýká se všude ostří kamene (bez průsvitu) tak je rovná.
Ty fotky nejsou nic moc, mě se zdá, že je břitva mírně do oblouku, strana s nápisem má fazetku širší ve středu, opačná u patky a dost možná i u hlavy (to je na fotce špatně vidět). Pak je nejrychlejší řešení stranu s nápisem při broušení opatrně naklápět a u opačné ve středu trochu zatlačit na ostří prstem. Možností je víc jen stručně: zkusit to srovnat (nemusí se podařit), zkonvertovat na mírně vysmátou příp. upálit víc špičku pokud je křivost víc u ní, zkusit to s několika páskama, úzké kameny ...
Re: srovnání ostří
Díky za rychlé odpovědi. Ještě jednou se omlouvám za špatné foto. Fazetka na straně nápisu je opravdu širší střed než u patky a hlavy, ale u hlavy je zároveň širší než u patky. Na druhé straně bez nápisu to je o něco lepší. Od patky do poloviny ostří to má sestupnou tendenci, od poloviny k hlavě to je krásně rovné. To by mělo značit, že není zakřivená, nebo ne? Pásku používám od začátku, ale díky za připomínku, že podle ní mohu poznat kde tlačím víc. Ten systém naklápěním/tlačením břitu mě napadl také, ale mám strach, že zničím břitvu nebo kámen. Cerax mám stejně široký jako břit. Hlavní důvod proč tento problém řeším je pocit, že když nebude fazetka rovná, tak břitvu nikdy nenabrousím pro holení. Je to pravda nebo jen můj pocit? Díky
Re: srovnání ostří
Šířku fazetky a její nepravidelnost neřeš. Profil fazetky se totiž mění podle tloušťky listu čepele a jeho zakřivení.
Důležité je mít rovný kámen a pokud se čepel "houpá" tak přizpůsobovat čepel kamenu. Prohnuté čepele jsou nejsložitější pro broušení. Žádná přesná pravidla pro to nejsou. Musíš najít optimální přiložení a více čučet, než tahat. Taky sleduj jak se po pár tazích mění povrch fazetky a ve kterých místech.
Důležité je mít rovný kámen a pokud se čepel "houpá" tak přizpůsobovat čepel kamenu. Prohnuté čepele jsou nejsložitější pro broušení. Žádná přesná pravidla pro to nejsou. Musíš najít optimální přiložení a více čučet, než tahat. Taky sleduj jak se po pár tazích mění povrch fazetky a ve kterých místech.
Břitva je jako život - dokud máš pevnou ruku, nemusíš mít obavy.
Re: srovnání ostří
Šířka fazetky se víc nebo míň mění na každé břitvě, pokud se ti protknou roviny fazetky a utvoří ostří tak břitvu pro holení nabrousíš.
To jak se ti hejbe šírka fazetky značí nějaké zakřivení, nebo nerovnoměrné vybroušení a možná to ukazuje i na to, že je víc ubroušená břitva u patky než hlavy.
Zkoušel jsi zabarvit ostří? Pak se dá docela dobře vysledovat kde se fazetka dotýká kamene a kde ne. Ale pozor na kaši na kamenech, ta to může zkreslit. Taky zkus vzít po 1k kamenu vlas a pokud ho břitvou uřízneš (tahem kolmým na vlas) a chová se ti tak celé ostří tak se ti roviny protkly a můžeš pokračovat na jemnějším kamenu. Na Cerax 1k ale musíš dát několik tahů na kamenu uplně bez kaše a s hodně malým přítlakem aby břitva vlas řízla. Kaše ostří trochu zaobluje a Cerax 1k docela ochotně pouští zrna.
To jak se ti hejbe šírka fazetky značí nějaké zakřivení, nebo nerovnoměrné vybroušení a možná to ukazuje i na to, že je víc ubroušená břitva u patky než hlavy.
Zkoušel jsi zabarvit ostří? Pak se dá docela dobře vysledovat kde se fazetka dotýká kamene a kde ne. Ale pozor na kaši na kamenech, ta to může zkreslit. Taky zkus vzít po 1k kamenu vlas a pokud ho břitvou uřízneš (tahem kolmým na vlas) a chová se ti tak celé ostří tak se ti roviny protkly a můžeš pokračovat na jemnějším kamenu. Na Cerax 1k ale musíš dát několik tahů na kamenu uplně bez kaše a s hodně malým přítlakem aby břitva vlas řízla. Kaše ostří trochu zaobluje a Cerax 1k docela ochotně pouští zrna.
Re: srovnání ostří
Kámen Creax je nový, předpokládám, že je rovný. Jinak zkoušel jsem zabarvit ostří a fazetka se dotýká celé plchy kamene - tedy čepel není prohnutá (broušeno na 6k zrnitosti). Dál jsem se snažil fazetku dorovnat po celé délce postupným přitlačováním na potřebná místa. Podařilo se a teď se budu soustředit na broušení samotné. Na Ceraxu 1k dělám kaši vždy, netušil jsem že bere tolik. Takže doporučujete bez kaše, pouze na mokro?
Re: srovnání ostří
kaše Ti tvaruje břit do průřezu mírného gotického oblouku, čistý kámen s vodou udělá klasickou rovnou stříšku.
Dokonce jsem se dostal do stádia, kdy jsem dal Ceraxu dovolenou a nahrazuji ho jinými kameny.
Dokonce jsem se dostal do stádia, kdy jsem dal Ceraxu dovolenou a nahrazuji ho jinými kameny.
671 grains of diplomacy-.50 BMG
Re: srovnání ostří
@uaxpk: Já na Cerax brousím tak, že nejdřív s kaší (rychlý úběr) pak jen čistý kámen, který si v průběhu i opláchnu aby byl čistý. Tím (jak píše Zipíno) vytvaruješ ostří víc do špičky a dostaneš lepší povrch. Jinak z 6k Cerax se asi moc pohodlně neoholíš, né že by to nešlo, ale lepší by bylo použí na konec ještě něco jemnějšího. Já bych se nebál skočit i třeba na Naniwa SS 10k. Ale šla by použít nějaká břidla nebo jiný přírodní kámen, nebo i King 8k.