+--------------------------------------------------------------------------------------------+
| 8. Holení, úprava vousů a knírů |
+--------------------------------------------------------------------------------------------+
Technologický postup holení a úprava vousů a kníru je rozpracován na celý týden tak, aby
nedošlo k přerušení nácviku dovedností. Učitel holí a upravuje vousy současně s žáky. U žáků
je zpočátku kladen větší důraz na kvalitu než na rychlost. Pracuje se postupně a další operace
následují po správném zhotovení jednotlivých úkonů. Instruktáž je časově delší a vždy po
předvedení učitele odborného výcviku se vyvolají jednotliví žáci na zopakování učiva. Je to
zároveň zpětná vazba pro učitele, který si ověří, jak žáci učivo pochopili a zároveň vhodnost
použitých metod.
8.1. Nářadí a pomůcky k holení vousů
O/ Nářadí – břitva, štětec
O/ Pomůcky – miska na vodu, ochranné prádlo – malá pláštěnka, ubrousek z materiálu, který se
dá vyvařit.
O/ Materiál – holicí mýdlo, pleťová voda, pleťový krém, pudr, hygienický zastavovač krve,
dezinfekční prostředek na dezinfekci břitvy a štětce.
Klasické břitvy se pro vysokou cenu a nutnost ostření v současné době v našich kadeřnictví již
nepoužívají. Používá se břitva s nástavcem na žiletky.
3) Technický popis břitvy
1 - hlava, 2 – hřbet, 3 – čepel, 4 – ostří, 5 – rameno, 6 – krček, 7- nýt, 8 – klička,
9 – střenka, 10 - špička
8.2. Technologický postup při holení
O/ Holení . odstranění vousu
O/ Přeholení - opakované nebo druhé holení
O/ Vyholení – proti růstu vousů
O/ Zaholení – ukončení zástřihu u uší, kolem uší a vzadu na krku v týle
Napínání pokožky
O/ Pro správné a bezbolestné holení je nutné připravit vous a pokožku na namydlení
O/ Pokožka musí být napnuta v protisměru holení
O/ Levá ruka napíná pokožku za břitvou, jen výjimečně také proti směru růstu vousu
O/ Při napínání pokožky se nesmí ruka žáka dotýkat rtů zákazníka
O/ V místě, kde přikládá žák vypínající prsty, musí být pokožka vždy suchá, zbavená mýdla,
stejně jako prsty žáka
O/ Ruce žáka musí být čisté – je třeba dodržovat hygienická pravidla, nehty musí být krátce
ostříhané a uhlazené
O/ Druhy napínání: jednostranné, oboustranné, křížové, proudivé a poštipem
O/ Jednostranné napínání – s položeným palcem nebo prostředníkem. Palec nebo prostředník levé
ruky položíme rovně na zástřih pravé poloviny obličeje. Přilehlou pokožku táhneme těsně
přiloženým prstem nahoru. Na tváři před položeným prstem vznikne hladce vypnutá plocha.
O/ Oboustranné napínání – prostředníkem a palcem. Užívá se při mnoha holicích tazích. Typické
je napínání pokožky na bradě. Uchopíme bradu zákazníka seshora palcem a prostředníkem levé
ruky. Pokožku napneme odtahováním obou prstů od sebe. Mezi prsty tak vznikne napnutá plocha.
O/ Křížové napínání – palcem a prostředníkem. Tahem od sebe, palec napíná pokožku vlevo a
prostředník směrem nahoru. Na levé straně obličeje je tento postup opačný.
O/ Proudivé napínání – ukazováčkem, prostředníkem a prsteníkem. Jedná se o plynulý tah prstů
po pokožce. Plocha pokožky je stále v pohybu.
O/ Napínání poštipem – palcem a prostředníkem. Používá se u starších lidí, kde je již pokožka
částečně vrásčitá a propadlá.
Obr. č. 3 Vypínání pokožky
a) Jednostranné napínání pokožky
b) Oboustranné napínání pokožky
c) Křížové napínání pokožky
d) Proudivé napínání pokožky
Příprava a nanesení mýdlové pěny
O/ Levá ruka žáka drží holicí mýdlo a pravá holící štětec. Štětec se ponoří do holící misky,
která je naplněna horkou vodu. Potom žák štětcem několikrát krouživým pohybem přejede po
mýdle, čímž vznikne první pěna.
O/ Mydlení začíná žák na bradě a štětec vede krouživými pohyby přes tvář a krk zákazníka.
Krouživými pohyby štětin se provádí na vousech určitý druh masáže a zároveň se vytváří jemně
nadýchaná pěna.
O/ Pod nosem žák nenanáší mýdlovou pěnu krouživým pohybem, ale rovnými tahy štětce, přičemž
štětec stlačí jedním prstem.
O/ Dává pozor, aby nos, ústa a uši zákazníka zůstaly bez pěny
O/ Namydlení opakuje, aby vousy podstatně změkly
O/ Holicí pěnu setře hřbetem břitvy ze spodního okraje zástřihu, čímž zástřih nezaholí příliš
vysoko
Vedení břitvy
O/ Tahy břitvou při holení – žák začíná holení na pravé polovině obličeje, postaví se vpravo
od zákazníka, který otočí hlavu doleva.
O/ 1. tah na pravé tváři – prostředník nebo palec levé ruky položí žák na horní část zástřihu
a napíná pokožku. Břitvu nasadí držením po ruce pod zástřih, aby hřbet břitvy neležel, a táhne
ji lehkým stiskem šikmo dolů
O/ 2. tah na pravém ústním koutku- žák břitvu vede držením přes ruku a lehce ji posouvá až
k pravému ústnímu koutku. Pokožku přitom napíná prostředníkem levé ruky směrem k uchu.
O/ 3. tah na pravé straně brady – pokožku žák napne přes pravou dolní čelist ukazovákem a
palcem a břitvu vede od brady směrem k uchu.
O/ 4. a 5. tah na pravé části krku dolů a nahoru – vousy na tomto místě obličeje rostou
různými směry. Tomu žák musí přizpůsobit holení, aby neholil v protisměru růstu vousů
O/ Při holení dolů táhne žák levým prostředníkem pokožku nahoru
O/ Při holení nahoru žák napíná pokožku levým malíkem směrem dolů
O/ Po holení pravé poloviny obličeje zákazník otočí hlavu doprava a žák holí levou polovinu
obličeje.
O/ 6. tah na levé tváři – prostředník nebo palec levé ruky položí žák na zástřih a pokožku
napíná přímo nahoru. Břitvu nasadí držením přes ruku, ale hřbet břitvy nepokládá pod zástřih,
břitvu vede lehkým stiskem šikmo dolů
O/ 7. a 8. tah na levém ústním koutku a bradě – břitvu žák otočí držením v ruce a vede lehce
šikmo až k levému ústnímu koutku, pokožku napíná prostředníkem levé ruky, ukazovák lehce
nadzvedne.
O/ Při osmém tahu na levé straně brady žák opět napíná pokožku prostředníkem anebo palcem
O/ 9. tah na bradě – žák uchopí bradu zákazníka odshora palcem a prostředníkem levé ruky.
Kůži roztahuje od sebe a břitvu vede po ruce zprava doleva.
O/ 10. a 11. tah na levé části krku dolů a nahoru – při holení dolů napíná žák položeným
prostředníkem pokožku nahoru
O/ Při holení nahoru sáhne žák levou paží přes hlavu zákazníka a napíná pokožku prostředníkem
přímo nahoru.
O/ 12. tah na prostřední partii krku – levým prostředníkem žák uchopí zákazníka pod bradou a
napíná pokožku přímo na horu, břitvu vede přes ruku dolů.
O/ 13. tah – holení tzv. mušky – pokožku žák napne dole pod ústy tahem prostředníkem nebo
malíku směrem dolů a břitvu vede přes ruku nahoru proti spodnímu rtu.
O/ 14. tah pod nosem – nejprve oholí žák místo pod nosem, žlábek. Břitvu vede přes ruku nebo
po ruce lehkým stiskem od nosních dírek dolů.
O/ K oholení levé podnosní partie vede žák břitvu držením přes ruku a k oholení pravé partie
po ruce.
O/ 15. tah – vyholení ústních koutků. Při vyholování pravého ústního koutku vede žák břitvu
držením přes ruku, při vyholování levého ústního koutku po ruce, kůži napíná buď podepřením
ústního koutku palcem a prostředníkem nebo ji napíná přiložením špičky prostředníku, kterým
táhne pokožku k uchu. Vyholením ústních koutků končí holení.
Obr. č. 4 Tahy břitvou
a) na pravé tváři, b) na pravém ústním koutku, c) na pravé straně brady, d) na pravé
části krku dolů, e) na pravé části krku nahoru, f) na levé tváři, g) na levém ústním koutku,
h) na levé straně brady, i) na bradě, j) na levé části krku dolů, k) na levé části krku
nahoru, l) na prostřední partii krku, m) holení tzv. mušky
Práce v dámském a pánském kadeřnictví vyžadují k dokonalému osvojení velmi intenzivní nácvik,
aby nedocházelo k poranění zákazníka ani kadeřníka. Velmi náročné na přesné provádění všech
základních úkonů, operací a celkové práce je holení, při kterém žáci pracují s břitvou. Proto
je nutné, aby učitel odborné výchovy umožnil žákům, aby přistoupili k obsluze zákazníka až po
dokonalém zvládnutí všech přípravných a cvičných prací.
Otírání břitvy
O/ Při holení je nutné, aby žák otíral břitvu, např. při otáčení břitvou nebo při vytvoření
zbytečného množství pěny na břitvě. Mýdlovou pěnu je nutno otírat do připraveného papírového
ubrousku raději vícekrát.
Shrnující a kontrolní otázky
§ Procvičujte napínání pokožky
§ Jaký význam má holení vousu?
§ Jaký význam má změkčování vousů?
§ Jaký je pracovní postup při holení?
8.3. Technologický postup při ošetření pleti
O/ Ošetření pleti po holení začíná opláchnutím zbytků mýdla vlažnou vodou.
O/ Hygienických důvodů si má každý zákazník opláchnout obličej sám
O/ Žák opláchne zákazníkovi obličej jen tehdy, když o to požádá nebo když si pro stáří či
tělesnou vadu nemůže sám posloužit
O/ Vlažnou vodou zbavuje pokožku mýdla, potom ji ještě opláchne žák chladnou vodou
O/ Po opláchnutí obličej jej žák osuší přiložením a mírným přitisknutím ubrousku
O/ Po holení je pokožka nabobtnalá, ztratí část svého tuku, podrážděná, někdy i mírně
poraněná
O/ Holením ztratila také svůj povrchový ochranný film
Volba a použití přípravků pleťové kosmetiky
O/ Kolínské vody
O/ Pleťové vody
O/ Stahující a speciální typy pleťových vod
O/ Vody po holení – vyrábějí se podobně jako vody pleťové
O/ Krémy – zvláčňují pokožku a vytvářejí ochranný film
8.4. Technologický postup při úpravě knírů a vousů
O/ Krátký knír – pokud je dostatečně hustý a tvrdý, upraví jej žák nejdříve strojkem a pak
špičkami nůžek zastřihne do žádaného tvaru a poupraví.
O/ Dlouhý knír – upraví se tak, že část vousu se nabere na hřeben po jeho délce a
prostříháním opatrně zeslabí. Základní podmínkou pro úpravu kníru je zachování souměrnosti
obou jeho polovin
O/ Bradka – bývá obdélníková, zakulacená, špičatá nebo rozdělená pěšinkou, žák upravuje vousy
nůžkami přes hřeben.
O/ Plnovous – krátký, střední a dlouhý, stříhání žák provede přes hřeben od pravého ucha
směrem k přechodu do vlasů, opatrně postupuje při stříhání na krku, kde je pokožka velmi
citlivá
Po holení vousů se žák s učitelem naučí běžnou úpravu účesu v souvislosti s úpravou zástřihu,
nejčastěji se upravují vlasy suché hřebenem a kartáčem.
Shrnující a kontrolní otázky
+ Vysvětlete význam ošetřen pleti po holení.
+ Jaké znáte tvary vousů a knírů?
+ Jak se jednotlivé tvary vousů a knírů upravují?
Celá bakalářská práce: http://is.muni.cz/th/166813/pedf_b/Bakalarska_prace.txt
Výtah z bakalaářské práce na téma kadeřník - kadeřnice
Re: Výtah z bakalářské práce na téma kadeřník - kadeřnice
Kolego Radgoste,
je příjemné číst celý postup pohybů při holení. Teprve když jsem si pročítal jednotlivé úkony a představoval si jak vlastně vypadají, tak jsem si uvědomil kolik zautomatizovaných pohybů člověk vykoná při holení a ani si neuvědomí jak je to vlastně složitý proces. Díky Tvému objevu si mohou naši kolegové porovnat jakých mistrovských zkušeností už nabyli.
je příjemné číst celý postup pohybů při holení. Teprve když jsem si pročítal jednotlivé úkony a představoval si jak vlastně vypadají, tak jsem si uvědomil kolik zautomatizovaných pohybů člověk vykoná při holení a ani si neuvědomí jak je to vlastně složitý proces. Díky Tvému objevu si mohou naši kolegové porovnat jakých mistrovských zkušeností už nabyli.
Břitva je jako život - dokud máš pevnou ruku, nemusíš mít obavy.