Zde má zkušenost (a ponaučení se sám sebe) při zarovnávání -srovnávání / zaleštění
přírodních kamenů (achát, smaragd, Topaz, rozsutec, břidlice) –
hrubost desek..
..
Něco jiného je srovnat do roviny a něco jiného pak zaleštit.
Osobně a po neblahých dřívějších zkušenostech vždy začínám již na kolem 1K (ne níže).
Proč? Zde mi to již ukáže, kam se budu ubírat.
---
Stalo se mi - začal jsem (smaragd a rozsutec, břidlici ) DMT 400 a pak se mi ukázalo, že šutr má rovinnost a chtěl jen „zahladit“ – no a pak jsem se s ním dřel postupně na vyšší grity další 2 hodiny, rozsutec – podstatně déle). Pokud bych zkraje zvolil 1K, zjistil bych již zde že není potřeba srovnávat rovinu, ale jen doleštit na vyšších gritech
--
A obráceně – pokud mi zkraje na prvním 1 K (nebo klidně i 2K) ukáže že je potřeba i více srovnat, tak prostě níže musím (ani nemusí, ale nechci přijít o ruce a dělat to dva dny..) tak jak tak, a postupně přidávám jemnější DMT, či smirek.
--
ROZSUTEC – kapitola sama za sebe. Začal jsem na nové !!!! DMT 400 – páni, to jsem si dal, ale to jsem ještě nevěděl. Foto zde
91 po DMT 400.jpg
Oči i pravítko ukazuje, že je potřeba dále srovnat. Pro srovnání jsem šel na DMT 0,6K a 1,2K. Výsledky byl OK, jen se mi jaksi zahlazovaly DMT desky
, proto jsem šel na smirky, abych si nezničil DMT desky.
A když jsem ve finále leštil na 2K, či 3K, a na zkoušku chvíli i DMT – raději NE – dost tvrdý, ohobloval by DMT desky. Proto jsem již použil pouze smirky až do 3K..
Info - jeví se že ty rohy jsou zjevně níže a že bude dost dřiny vše srovnat.
Ale dělá to jen kosmetický vjem . ve skutečnosti vrypy uvnitř šutru jdou hlouběji, něž je nutno dodělat rovinu na kamenu včetně těch rohů..
---
Foto zde po ukončení na smirku 3000
I po tom všem mi stejně zůstaly rýhy způsobené tím prvním rovnáním na DMT 0,4 K. pak další min 3 h na smirkách 1500 až 3000, než jsem to dostal do vyhovujícího stavu.
92 po 3K a původní stopy po 0,4K.jpg
--
a zde porovnání na stejném DMT 0,4 K - břidlice (vedle Rozstuce), na břidlici to není tak patrné a navíc a vpohodě šlo na jmnejších DMT srovnat a doleštit, .. ale příště stejně na přírodním začnu od 1K
93.jpg
--
--
Mé závěry (zejména platné k přírodním šutrům):
- Pokud jsem si jist, že musím srovnat doroviny (dle pravítka na průsvit apod..), tak klidně mohu začít na hrubším DMT, smirku (na jemnějších bych se nadřel)
- Pokud si jistý nejsem, nebo chci rovinnost zjistit, pak zvolím min 1K
- Rozsutec – DMT desky odrovnává, patří na smirek, pokud bych chtěl srovnat, volit jemnější smirek (si myslím že i 1000, pokud tedy nechce zarovnat hodně)
- můj menší finišer - Topaz 100x50mm zahlazuji jen na 2K a pak 3K
- Nové DMT desky na pár minut ojet na nějakém šutru, o němž vím, že chce řádně srovnat (z výroby nástřik zrn dělá dost hrubý a nerovnoměrný povrch, ale po pár minutách se srovná na ten příslušný grit)
PS -
jako přicuclé - na těch jemných DMT, zejména 2 a 3K, i když mám hodně vody + jar, je potřeba věnovat zvýšenou námahu držet a pohybovat kámen bez nějakého nazvednutí, kvedlání apod.
, neboť na této jemnosti a při rovinnosti kamene, jsou tyto dvě plochy fakt k sobě jako přicuclé